- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

måndag 3 september 2012

Det såg ut som en väg..

Gomorron allihopa!

Så var det måndag igen. Första måndagen sen jag kom tillbaka från semestern som faktiskt känns ganska ok. Har haft en rejäl dust av måndagsångest de föregående så det känns riktigt skönt att det verkar ha släppt nu. :)

Helgen har varit jättebra för min del. :) I lördags morse blev det 5 km morgonprommis med Lilleman och sedan städ därhemma innan jag tog bilen till Bjärka Säby för att springa ett terränlångpass. Hade rekat runda som jag var säker på att jag mindes så jag sket i kartan (använde den ju inte ens sist) denna gång. Började att springa längs med Östgötaleden ca 12 km innan jag svängde av på en liten mysig grusväg mot Sturefors. Där sprang jag sedan förbi badplatsen när jag upptäckte att det som jag trott var en väg inte var det utan ett järnvägsspår!! Hm, till mitt försvar kan jag meddela att det såg ut som en väg, både på kartan och satellitbilden..

Min rekade "väg" ;)

Hur som haver så fick jag försöka finna en annan väg runt. Tacksamt nog så hade jag med min iphone så jag kunde kolla vart jag var och vilka alternativa vägar som fanns i närheten. Hittade en som verkade gå runt och sprang vidare. Efter jag sprungit ett tag så kom jag fram till en gård där jag möttes av en lös häst (!?) mitt på vägen. Inte långt därefter kom två hundar i full fart emot mig, en stor svart och en  liten fjärt. Den stora var glad att se mig och viftade på svanesen medan jag fick en rejäl utskällning av den lille. När jag stod där och försökte lugna ner den lille så kom en kvinnlig bonde ut ur landugården. Hon tog tag i den stora snälla hunden (fast det var den lilla hon borde tagit hand om, haha). Jag frågade om hon visste att hästen var lös och hon sa att "det inte var någon fara för han gick ingen stans". "Nehä", tänkte jag (är det så man gör på landet?). Jag frågade vart vägen gick som passerade hennes hus och hon sa att den gick dit jag var på väg så jag tackade och sprang vidare. Nu hade jag sällskap av den aggresiva lilla fjant-hunden som sprang brevid mig och skällde minst en kilometer innan han gav upp. Flera gånger fick jag hoppa åt sidan så jag inte skulle trampa på honom och flera gånger trodde jag att han skulle bita mig i benet, haha. :) Till slut så gav han i vilket fall upp och sprang hem. :)

Bonden hade sagt att det var en mycket vacker väg jag skulle få springa på. Jag vet inte om jag höll med henne gällande de första kilometrarna.. De hade harvat up vägen så den var mjuk, svampig, lerig och inte alls "vacker", haha. ;)

Den "vackra" vägen

Till slut så tog den förstörda delen av vägen slut och jag kom fram till ett litet fint hus och en hage med massa söta får. Stannade och "pratade" med dem en liten stund och sedan följde de mig längs hagen så långt det gick när jag sprang vidare. Nu hade vägen även blivit sådär vacker som bonden hade lovat. :)




Till slut så kom jag till en väg som korsade järnvägen (eller mitt egentliga "vägval") och en vacker bäck innan jag snart var tillbaka på Östgötaleden och på väg tillbaka till Bjärka Säby slott. En mycket vacker sträckning blev det denna lördag och jag är mycket nöjd mitt balsam för själen denna dag. :) Totalt blev passet 30,22 km långt och snittempot 5:40 min/km.







När jag kom hem efter långpasset så vilade jag ett tag innan Peter och Leon kom hem. På kvällen blev det middag ute eftersom jag bjudit ut min man på en "dejt" denna lördag. Mycket god mat fick det plats i magen innan vi åkte hem till Lilleman och filmmys. En perfekt lördag med andra ord. :)

Igår började jag dagen på 11,5 km morgonprommis med Lilleman och sedan var det tvättstuga och matlagning inför veckan som stod på agendan. Fullt ös fram till lunch när Peter kom hem från att ha jobbat med vårt hus under förmiddagen. Vi åt lunch och tog det sedan lugnt ett tag innan vi tillsammans åkte ut till huset och kollade hur det gick. :) Vi gick sedan en skogsprommis med Lilleman. Det är väldigt fina små stigar runt där vi kommer på, ser fram emot att få gå/springa där sedan. :) Längtar verkligen tills vi flyttar ut, ska bli så könt att slippa stan och få bo i hus, min dröm. Att vi dessutom har ritat hela huset själva gör inte det hela sämre, allt blir precis om vi vill ha det. Tror inte det skulle kunna bli bättre. :)

Totalt blev gårdagens prommis 6,5 km varav säkert 2 km helt obanat (då vi var tvungna att korta av rundan eftersom Peter inte är ett "fan" av att va ute och promena direkt ;)).

Imorse vaknade jag relativt pigg och började med en morgonjogg med Leon4,4 km (snittempo 5:42 min/km) följt av en distans på egen hand. Lätta ben idag och jag måste säga att veckan inte kunde börjat bättre. :) 9,12 km blev rundan och snittempot 5:10 min/km.

I eftermiddag väntar ett pass på gymet i vanlig ordning. Life is good! :D Hoppas ni haft en fin helg och får en bra måndag. :)

Kramar C

2 kommentarer:

  1. Härligt att du verkar må bra! Och helgen låter jätteskön!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen jätteskönt att känna sig som vanligt igen! :)

      Radera