- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

måndag 26 augusti 2013

En helg på känsla

Gomorron!

I fredags hämtade jag ut mitt nyaste tillskott till skofamiljen, Nike Flyknit Trainer+. Jag är väl egentligen inget stor fan av Nike men nu när Asics (enligt mig) försämrat sin Cumulus modell till 15 (som tidigare varit min mängsko) så bestämde jag mig för att prova något nytt. Denna Nike skulle vara lätt men ändå dämpad och jag tyckte det lät som en bra mängdsko för en som är rätt van vid löpningen och inte lika beroende av rejält stabila skor som Cumulsen är.

Första problemet dök upp direkt när jag provade skon. Det gick inte att ha mina inläggssulor i dem. Jag har ju individuella sådana som är specialgjorda för mina fötter då jag har knölar på leden ovanför lilltån på båda fötterna (som uppkommit av att lederna är sneda). Använder jag inte inlägg så blir dessa väldigt irriterade och börjar värka något fruktansvärt vid tryck samt att de växer så att jag inte kan få på mig nästan några skor längre. Skorna glappade något sjukt med inläggen och gick inte att springa i alls.. Det finns en hällåsningssnörning som man kan göra för att låsa fast foten men för detta krävs ytterligare hål för snörena (de där längst upp som man vanligtvis inte använder). Sådana hål finns på alla mina skor men inte tusan fanns de på mina nya Nike.. Eftersom jag inte ville kasta pengarna i sjön så gjorde jag egna hål i skon (hade knappast något att förlora) och sedan satt skon ok. Glappade fortfarande lite men överkomligt ändå. Det ska verkligen tilläggas att skon glappade även med Nikes egna sulor. Då passade skon perfekt i övrigt och jag skulle inte kunna haft en mindre storlek..

Snygga är de mina nya kompisar. :)

I lördags morse provade jag skon när jag skulle morgonjogga med Leon. Skon var oerhört skön att springa i och jag trivdes i den direkt. Det enda var att jag var tvungen att ha de så hårt åtsnörade så det kändes som blodtillförseln fick lida lite.. Kände inte av det lilla glappet och efter en stund när foten blev varm och svällde så satt de så bra så jag kunde släppa lite på trycket från snörningen. :) Skon var lätt, skön och dämpad men absolut inte för dämpad så den blev svampig. Jag gillar verkligen inte för dämpade skor så de blir svampiga. De ska ge respons i steget och knappt kännas att de sitter där tycker jag.

När jag sprungit 6,5 km med Leon så lämnade jag av honom hemma. Tanken var att jag med skulle sluta springa och ta ytterligare en runda under förmiddagen men eftersom jag gillade mina nya skor så mycket så blev det ytterligare 6 km för mig denna morgon, totalt 12,5 km.

Förmiddagen vilade jag och lilleman en hel del. Husse var iväg och fiskade och vi tog tillfället i akt att inte göra något alls. ;) På eftermiddagen så kom löpsuget tillbaka och jag tog ytterligare en runda med mina nya Nike. Sprang i ett lugnt och skönt tempo och blev lika förvånad varje gång klockan vibrerade att en ny km avklarats och tempot låg runt 5:10 min/km. Det kändes verkligen som jag sprang i 5:40! Det här var ju dock mitt första eftermiddagspass på evigheter och en dag av energiladdning gör tydligen underverk. ;) Totalt blev passet lätta 12 km på strax över timmen med ett snittempo på 5:10 min/km. :)

När man ser ut så här efter en löppass vet man att:
1. Det var vääldigt mycket insekter i luften.
2. Man måste sprungit väldigt fort eftersom de dog av krocken.
3. Man svettades väldigt mycket eftersom liken satt kvar när man kom hem. ;)

I söndags var det återigen dags för en löprunda. Idag tog jag mina (not so favorite) Saucony Cortana. Svampiga och för dämpade men helt ok att springa långsamt med Leon i ändå (dyra var de också så jag känner att jag måste använda dem..). Benen var pigga och Leon likaså så det blev riktigt trevliga 6,5 km tillsammans. :) Efter detta lämnade jag av Leon hemma och gav mig iväg ensam. Benen pinnade på bra och återigen gick det i 5:10-tempo utan någon direkt ansträning. #win Totalt 12,5 km denna morgon och sista 6 gick på 31 minuter. :)

På eftermiddagen så var det dags för ett benpass som vanligt på söndagar. Coach Klint var dålig i sitt knä så jag fick med mig Peter och vi körde tillsammans istället. Passet gick riktigt bra och jag var stark! Riktigt kul var det också, vem hade någonsin trott att jag skulle säga det om benträning, haha. ;) Övningarna vi körde igår var:

Ben
Djupa knäböj 5 set
Smal benpress 4set
Benspark 4 set
Raka marklyft 4 set
Liggande legcurl 4 set
Sittande legcurl 4 set

Imorse blev det 7 km med lillen och träningsvärken har redan börjat komma. Resten av dagen ska benen få vila och växa till sig lite. Särskilt rumpan helst. ;)

Äntligen börjar jag få lite rumpa och det är minsann inget jag har gratis! Hard work! :) (Instagram camillacgreen)
 
Ha en fin måndag allihopa! :)

Kram C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar