- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

måndag 9 juli 2012

Terränglångpass; Tema "vilse i skogen"

Gomorron allihopa!

Hoppas ni har haft en lika fin helg som jag. :) Blev ett rejält terränglångpass sen i lördags. Började dagen med en kortare morgonprommis med Lilleman på 5 km och sedan bar det av till Norrköping där jag lämnade av lillen hos mamma som skulle vara barnvakt. Fick sedan skjuts upp till Ågelsjön i Kolmården där vi skulle starta vårt långpass. Denna dag var det jag Oskar och Jonas som skulle springa och vi hade tänkt oss cirka 25 km. Vi gav oss iväg och det tog inte lång tid innan vi sprang vilse första gången. Skogen var rejält kuperad och vissa backar så branta så vi fick gå (finns inga såna backar vad jag vet i Linköping) och det tog rejält på benen för en som inte är van. Terrängen var nästan uteslutande stig och obanat. Vissa passager var sådana som man nog knappt hade valt att gå på normalt sett och det var ett jäkla massa hoppande över stocka och sten för att inte vricka fötterna. ;) Varmt var det också, var hel genomsur ganska snart, haha.

Vi sprang fel ytterligare någon gång innan vi kom till vårt första delmål för fikapaus vid Sörsjön. Där lyckades jag äta lite för mycket och sprang resterande del av rundan (11,5 km skulle det visa sig) med värk precis under brösten mellan revbenen. Fick springa och trycka där för att annars gjorde det svinont och jag fick andningssvårigheter. :( Ska tänka på att inte äta så mycket nästa gång (om man nu kan säga att 5 digestivekex, lite nötter och en mazarin är mycket).

Vid slutet av rundan skulle jag och Jonas ta den lätta kortare grusvägen hem men lyckades helt missa vår avtagsväg och hamnde i närheten av Finspång istället för Hyltebruk (vi skulle bara följa sjön men det man inte har i huvudet får man ha i benen).. Vi avslutade vårt pass vid några snälla hundmänniskor som hjälpte oss med att skjutsa oss till stan. Min platspappa hämtade upp mig och då väntade Jonas på Oskar (som tydligen hade sprungit lika långt som oss fast hamnat rätt på slutet) som tog sig ett bad efter passet. Va ska man säga? Nästa gång springer jag inte utan någon som kan vägen, haha. Fast jag klagar inte på sällskapet, två av de trevligaste killarna man kan tänka sig att ha med sig en dag som denna. Jag är evigt tacksam att Jonas var med mig på slutet, annars hade jag nog satt mig ner och gråtit tror jag.. ;)

Oskar berättar denna historien bra mycket roligare än jag så ni ska får höra den versionen också. ;)

"Km i vilse gick idag av stapeln i Kolmårdsskogarna (tror vi). Jag kände att jag var bra med i tätklungan och tog initiativ till en lång och en kort felspringning redan innan halvtidsfikat (sånt inger nog respekt tänkte jag), efter ytterligare en detour vid 20km hade tätklungan samlat på sig 4 extrakilometer vid 24km-passagen. Och det var här loppet avgjordes, jag satsade på stigen norr om ågelsjön medan C&J skulle ta den kortare grusvägen söder om. Och vilket ryck de gjorde sen! Istället för att springa raka vägen satte de av 4km i helt fel riktning mot Finspångshållet, vid 28km passeringen övergick de från löpning till liftning med några random hundägare som de mötte och dök sedan upp på Max i Ingelsta köpcentrum(!) Med sådant motstånd är jag nöjd med en tredjeplats, och tack för trevligt löparsällskap under dagen C&J! =)"

Långpasset slutade på 28,56 km och snitttempot 6:22 min/km för min och Jonas del och ungefär det samma för Oskar. Vilken dag säger jag bara! Ha ha! ;)

Kartan över vårt pass, ser ni avvikelsen från sjön vid 25 km? Hur kunde vi missa att följa den liksom? Ha ha! ;)

Söndagen var väldigt lugn för min del. Gick en morgonprommis med Lilleman på 11,5 km och på eftermiddagen körde jag ett corepass med Peter på 20 min, annars var det bara tvätta och vila på agendan. :)

 

Igår..

Imorse så var det dags att springa lite igen. Började med en morgonjogg med Leon på 4,34 km för att sedan ge mig iväg ensam och springa morgonintervaller. Blev 3 x 2 km med 2 min vila denna morgon. Benen var sega efter lördagens monsterbackterräng-pass men körde så gott jag kunde. Borde klara av dessa intervaller i 4:20-tempo utan problem men inte så här tidigt och med sega ben. Intervallerna var dock ganska jämna så jag är nöjd ändå. Kunde inte gett mer denna morgon helt enkelt. :) Avslutade med 2 km nerjogg. Totalt blev alltså morgonens löpning 12,34 km.


Intervalltiderna denna morgon

Nu är jag på jobbet och känner mig ganska ensam, nästan alla har semester och här på Miljökontoret är jag helt ensam.. Men detta är min sista jobbvecka så jag kan stå ut. Nästa tisdag får jag ju åka till Mallis. :) I eftermiddag är det dags för ett gympass igen. Tanken är axlar, bröst och triceps, vi får se hur mycket kroppen orkar idag. :)

Ha en fin måndag! :)

Kram C

4 kommentarer:

  1. Din tur för semester snart ju, underbart med Mallis.

    SvaraRadera
  2. Gudars vilken häftig runda. Förstår att det ska bli underbart med semester och resa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det var ett riktigt hästpass. :) Ja, vad jag längtar nu! :)

      Radera