- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

torsdag 14 mars 2013

Allvarligt eller inte?

Hej allihop!

Igår eftermiddag höll jag och Peter på att packa porslin för fullt när läkaren ringde.. Blev lite förvånad eftersom vi hade bokat en telefontid på fredag morgon gällande provsvaren.

Tydligen så var visade provsvaren att jag inte var frisk. :( De vet inte säkert vad det är för fel på mig. Det kan vara sköldkörteln och hypotyreos men provsvaren visade inte alls vad de brukar vid sjukdomen. Mitt T3 och T4 var båda låga vilket tydde på hypotyreos men samtidigt så var TSH-värdet även lågt och detta brukar skjuta i höjden när man lider av detta.. Läste lite och undrar  om det kan vara Euthyroid-sick syndromes?

"Vid ett lågt T3- och T4-syndrom som förvärrats brukar TSH vara för lågt för nivån av T4."

"Ett tillstånd med både lågt T3 och T4 tyder på en livshotande sjukdom. Ungefär 30-50% av alla med ett hastigt insjuknande i en allvarlig sjukdom har både lågt T3 och T4."

Läs mer här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Euthyroid-sick_syndromes

Läkaren sa att proverna även indikerade på att problemet satt i hypofysen i hjärnan. Detta är ju lite värre såklart. :( Han ville väl inte riktigt säga allt han trodde när jag försökte pumpa honom på information så jag har ingen aning om det är allvarligt eller inte. Han frågade om jag hade haft några problem med synen och bara för det så hade jag ju det igår eftemiddag. Fick blixtrar framför ögonen (som innan migrän) fast utan efterföljande huvudvärk. Detta varade ca en halvtimme sedan såg jag bra igen. Han ville att jag skulle åka till akuten med detta men när jag sa att jag kunde ha detta lite då och då så lugnade han ner sig.

Läkaren berättade även att jag kaliumbrist. Detta kunde bero på mina diarreér men även på hormonerna i kroppen och då hänga samman med hypofysen. Nu var det ju över två veckor sedan jag haft någon diarré när jag tog proverna men jag vet inte hur länge det håller i sig.. Samtalet avslutades med att jag fick order om att komma igen och ta fler prover för utredning och jag lovade att göra detta denna morgon.

Efter någon timme så ringde läkaren upp mig igen.. Han frågade mer om problemen med synen och sa att jag var tvungen att åka till akuten om detta hände igen. Han hade skrivit en remiss till dem där så de skulle veta vad de skulle göra med mig..

Efter detta så var det väl lite deppigt där hemma och jag och Peter åkte ut till huset för att lämna lite kartonger. Såg en älgfamilj precis vid vägen där vi ska bo. Så fina och orädda. :)

Älgmamman! Hon var så nära och still ändå tills jag skulle ta kort (såklart).
 
Nu på morgonen så har jag åter varit på vårdcentralen och blivit åderlåten och fått kissa i röret. Det var prover på typ alla hormoner i kroppen samt kalium och natrium som jag fick ta.

Nyåderlåten.
 
Jag kommer att få svar på proverna nästa vecka, hoppas verkligen det inte är något allvarligt! Håll tumarna! :)

Kram C

6 kommentarer:

  1. Jag hoppas innerligt att det inte är något allvarligt. Tänker på dig. Kram

    SvaraRadera
  2. Jag håller tummar och tår för att det verkligen inte är något allvarligt, men det känns bra att du är under uppsikt och vård av en läkare som tar allvarligt på det hela. Var rädd om dig nu!

    SvaraRadera
  3. Ja, läkaren är verkligen jättebra! Tack så mycket. :)

    SvaraRadera
  4. Hej.

    Usch vad här har hänt otrevliga saker sedan jag senast hade tid att titta in. Jag har ingen som helst kunskap om det du skriver, men att läkarna inte vet vad som är fel kan vara mycket strässigt/oroande. Min mor hade över 40 graders feber i 6 dagar, utan att läkarna kunde säga varför. Nu har den släppt, och dom misstänker nu att det var sorkfeber.

    Men att gå upp i vikt över 5 kg på kort tid, utan att nämnvärt ändra kost/träning så vittnar ju nog om att någonting inte är helt som det skall vara.

    Håller tummarna för dig och måste ge mig tid att titta in snart igen.

    Ta hand om dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kroppen är allt bra konstig så jag kan förstå att även läkarna blir förvirrade ibland. Skönt att din mamma blivit bättre iaf! :)

      Tack! :)Jag hoppas de nya provsvaren inte indikrerar på något allvarligt. Hoppas ju dock får någon förklaring..

      Radera