- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

fredag 1 mars 2013

Vad är det för fel??

Gomorron!

Hela den här veckan så har det känts som jag svällt upp mer och mer i kroppen. Sälsyndromet har ju verkat som rätt logiskt ändå fast imorse när jag ställde mig på vågen så fick jag en chock!! Eftersom jag känt mig så svullen så hade jag knappast räknat med att gått ner något men när jag såg att vågen visade 1,6 kg plus så blev jag helt mållös. Ställde mig på vågen en gång till, nu visade den 1,8 kg plus. Det är ju nästan 2 kg på en vecka!!!??? Detta känns ganska oroväckande..

När jag läste om sälsyndromet så stod det att man kunde få en mindre viktuppgång, 4 kg är allt annat än lite. Jag kunde inte heller hitta någon info om hur lång tid det tog innan det hela släppte. Finns det andra som haft detta problem och kan hjälpa mig?? Jag kan inte låta det gå längre och är så nära jag kan ifrån att börja dra ner på kalorierna, detta trots att det stod att man inte skulle det.. Men jag kan verkligen inte fortsätta svälla på det här sättet, benen är som stockar nu! :( Vätskan har även börjat sätta sig på övriga kroppen. :( Jag vill återigen påpeka att jag inte har ändrat min kost eller börjat äta mer eller annorlunda under denna period, endast avverkat fler km i veckan...

Lika som bär? Fast hen ser ändå glad ut, till skilland från mig.. :(

Igår eftermiddag körde jag mitt prehabpass för benen. Jag fick en oerhörd pump i benen eftersom de är så vätskefyllda så det var tungt. Lyckades ändå ta mig igenom hela passet även om det var tungt och nästan krampade i musklerna efteråt.

Imorse blev det morgonprommis med lillen på 11,5 km och jag kände av benhinnan på vänster ben ganska omgående. Jag kan verkligen inte gå fort längre utan att dra på mig benhinneinflammation. :( Jag har alltid haft problem med detta till och från men känner aldrig av det när jag springer. Nu när jag springer mer och går mindre så verkar de bli extra känsliga för snabb gång. :(

I eftermiddag så är det veckohandling som gäller. Imorgon kommer Buster på besök efter lunch och ska stanna till söndag. Ska bli intressant och se om jag och Peter överlever med de där två damp-nissarna i samma lägenhet. ;)

Sötnosarna på julafton. :)

Hör jättegärna av er om ni har tips eller råd att ge angående den ökande vätskan i kroppen. Jag börjar bli rätt nedslagen nu.. Hoppas ni får en fin fredag!

Kram C

7 kommentarer:

  1. Har tyvärr inget bra svar, väger mig aldrig då jag vet att det kan pendla lite väl mycket ibland utan att jag gjort något =)
    Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag kan pendla annars också men inte så här mycket.. Känner ju att jag är vätskefylld och svullen också. :(

      Radera
  2. Kan mkt väl vara stress, och otilräcklig vila, återhämtning..
    du kanske ska ta det lite mer lugnt..
    vi ska leva ett helt liv...
    överträning leder många gånger till problem med magar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Övertränad är jag inte, det vet jag precis hur det känns. Träningen fungerar som den ska och jag kör mindre hård löpning nu än förr. :)

      Radera
    2. Jag upplever precis samma sak med vätskesamling och vet inte vad det beror på eller hur jag ska bli av med det. Har gått upp ca 5kg på två veckor, tränar mycket löpning och styrketräning (ofta löpning före frukost). Har nu vilat från träning några dagar för att se om det släpper, men ser inga tecken på det ännu. Hur har det gått för dig?

      Radera
    3. Usch vad trist! Det går väl sådär för mig. Ligger fortfarande på ca 5 kg plus men då har jag släppt en del vätska. Det började släppa lite nu när jag gått istället för att springa på morgonen, verkar som att löpning på morgonen kanske inte är det bästa för kroppen. Den kanske blir tressad och samlar på sig vatten..?

      Jag har nu varit och tagit prover för att utreda om jag är sjuk eftersom jag ökat så mycker i vikt på så kort tid och även är väldigt trött och frusen. Får se vad svaren säger. Det troligaste är väl att det är sköldkörteln det är fel på för min del, men jag hoppas ju det är något som är lättare att åtgärda. Om du inte släpper av vätskan snart skulle jag rekomendera dig att gå till läkaren. Jag har fått fler symtom efterhand, nu är tröttheten värre än någonsin. :(

      Radera
    4. Förhoppningsvis är det inget fel på din sköldkörtel, jag tror mer på att kroppen har blivit stressad, att det släppt lite när du börjat gå istället för att springa borde vara ett bra tecken, men det är ju skönt att få det kollat.

      Jag avvaktar ett tag till för egen del. Var med om samma sak i samband med en semestervecka utomlands i höstas då jag gick upp 5 kg, tränade varje dag och åt mycket god mat. Det försvann dock snabbt när jag kom hem igen, tänkte då att det var värme/solbränna/träning/mat i en kombination som var orsken.

      Jag tror att vissa har lättare än andra att samla på sig vätska men det är så irriterande att inte förstå mekanismen bakom det hela så att man kan försöka förhindra att det uppstår och snabbt bli av med det om det ändå skulle hända.

      Radera