- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

måndag 4 mars 2013

Mycket löpning, lite sömn och glutenfritt

Gomorron allihopa!

Hoppas er helg varit lika bra som min!? I lördags började jag med 5 km morgonprommis med Lilleman följt av städ och frukost innan det var dags att ge sig ut på lördagens långpass.

Det var minusgrader och blåste rejält när jag gav mig ut så 3 lager på så jag inte skulle frysa. I början var benen och kroppen ganska trött. Som om inte det räckte så hade jag rejäl motvind. Sprang där det var öppet så fick inget skydd av hus heller. :( De första 11 km var det så här. Sedan kom vinden från sidan och det kändes bättre. Jag stannade en kortis och åt lite russin och nötter vid 15 km och sedan fortsatte jag vidare. Vid 18 km så blev benen rejält pigga och tempot ökade något utan att det kändes jobbigare. Träffade på en klubbkompis som jag stannade och pratade lite med, mycket trevligt. :)

4 kg extra tjockisvätska på kroppen och 3 kg extra (vätska, vantar, fika etc) i ryggan. Bilden är från ett tidigare (smalare?) tillfälle. Här är inte ryggan (eller jag ;)) packad än, den (vi) ser ut som en köttbulle när jag ger mig iväg. ;) 

Eftersom kroppen kändes bra så bestämde jag mig för att ta en liten extra sväng mot vad jag tänkt så stannade igen vid 22 km och åt lite till russin och nötter. Efter detta så pinnade benen på bra. Jag kände mig väldigt stark och tempot ökade genom hela passet (förutom vissa km där det var blankis och jag fick trippa för att inte ramla och slå ihjäl mig). Underlaget var varierande isigt/saltat och det var väl ungerfär lika av båda delarna. På slutet så hade temperaturen stigit till flera plusgrader ute och det blev rätt svettigt med 3 lager kläder på kroppen. ;) Träffade ytterligare en klubbkompis på slutet av rundan, han sprang i 3/4 dels tights.. Det säger väl en hel del om hur svettig jag var i mina 3 lager, haha. ;)

Väl hemma igen så hade jag sprungit 35,5 km och snittempot blev 5:40 min/km. Det blev inte bara det längsta passet i år utan någonsin för min del (endast med 0,5 km men ändå ;)). Inget sliten var jag heller. Om jag inte haft en tid att passa (Buster skulle komma 45 minuter senare) så tror jag att jag hade jag sprungit ännu längre denna dag. Underbart att känna sig så här pigg efter så många kilometer. Jag är imponerad över hur stark min kropp är! Flera kg extra vikt att bära på och ändå går det bara bättre och bättre. :)

Rundan..

Km-tiderna. :)

Efter en dusch och lite mat så kom Buster och vi åkte ut till huset där Peter och Leon var och jobbade. Huset är nästan helt klart nu, endast några små grejer kvar att fixa som vi väntar på beställda varor till. Jag städade tak, väggar och golv i de tre sovrum där allt är helt klart och Peter fixade med inredningen i vår walk-in closet. :)

Hundarna skulle busa heela tiden så vi hade fullt upp med att försöka få dem att lugna ner.. Även på natten höll de på så till slut fick vi stänga in dem i varsina rum därhemma så vi kunde sova..

Bus t o m i sängen..
 
Men de myste även lite. :)

Manlig kärlek säger jag bara! ;)

När jag vaknade på söndagsmorgonen så var jag så trött så jag kände mig helt knäckt! Upp ändå och ut på en prommis med Buster. Eftersom hundarna inte går att motinera ihop så bra (de bara busar och är inne i sittt) så hade jag bestämt mig för att rasta dem var för sig. När jag kom hem så lämnade jag av Buster och tog med mig Leon ut på en morgonjogg. Pigga ben trots gårdagen och passet flöt på riktigt bra! Vi sprang 13 km tillsammans och sedan lämnade jag av honom hemma och tog med mig Buster ut igen och sprang ytterligare 2 km med honom. Totalt blev morgonens pass 15 km. Detta gjorde att jag åter slog nytt PB i antal löpta km när jag för första gången jag kom över 10 mil på en vecka!! 100,61 km totalt, varav 50,5 av dessa var under lördagen och söndagen. Det är jag riktigt stolt över!!

Förmiddagen spenderades med att laga mat och tvätt. Leon och husse åkte till huset och jag hade kvar Buster hemma. Till slut somande buset en stund och jag fick ta mig ett (väldigt) kort gubbvil. :)

Han är ju allt bra söt den där lille vilden! ;)

Buster blev hämtad strax innan lunch. Peter kom hem och vi åt lite för att sedan åter åka ut till huset. Pappa följde med och kollade denna dag. :) Jag struntade i Cirkelfysen för jag var så sjukt trött. Nån måtta får det ju vara på träningen när man knappt sovit något. :S

Jag började med att äta glutenfritt i lördags för att försöka få bukt med mina magproblem. Det har fungerat bra och igår kväll åt jag min första glutenfria pizza. Det var som att äta knäckebröd kan man väl säga.. Hoppas att det bara var just denna pizzerian, det borde väl gå att göra en riktig deg? Det finns ju smörgåsar som är goda och fluffiga menar jag!

Imorse blev det åter en morgonjogg med lillen. Vi var båda måndagströtta efter en jobbig helg men löpningen gick ändå fint. :) Vi träffade på ett rådjurpar när vi var ute. De stod bara några meter bort och tittade på oss så vi var tvungna att stanna och titta på dem med. De stod kvar. :) Till slut sprang jag och Leon vidare och lämnde de där i skogsbrynet. :) Totalt blev morgonens jogg 11,5 km.

I eftermiddag ska jag besöka tandläkaren och sedan blir det träningsvila. Hoppas ni får en fin måndag! :)

Kram C
 

6 kommentarer:

  1. Imponerande att du blir snabbare ju längre du springer. Du har talang för långlöpning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :) Jag tror eventuellt jag skulle kunna hålla lite högre tempo från början med, men det är rätt skönt att ta det lugna fisken så man säkert orkar. Ofta tycker jag man kan känna sig seg i början också och att det släpper efterhand. Kan ju vara att jag ger mig ut redan vid åtta på morgonen. ;) Men med husflytten runt hörnet så måste jag lägga minst halva lördagen på det så jag har inte så mycket val i dagsläget. :)

      Radera
  2. Blir grymt imponerad av dig, otroligt att du orkar springa långt två dagar på raken med ett bra tempo.

    Har testat proteinpulvret du rekommendera för ett bra tag sen. Så gott!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! :)

      Javisst är det gott! Godaste proteinet som finns. :) Det och BCAA från Xtend är mina två måsten hemma i kosttillskottsväg. :) Xtenden är slut hemma hos mig nu så idag ska jag iväg och handla nytt. :)

      Radera