- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

tisdag 4 december 2012

Odubbat på snötäckt isgata #Fail

Gomorron allihopa!

Jag är lite stolt över mig själv! Jag vilade faktiskt igår eftermiddag! :) Jag var allt bra sugen på att dra iväg på intervallspinning men mina ben sa strängt ifrån så jag lyssnade. :) Blev mys framför en bra film med mina killar istället och det är minsann livsglädje det med! Man kan inte bara träna, man måste vila också (även fast jag själv tror mer"there´s no such thing as overtraining, just undereating" ;)).

Imorse vaknade jag pigg och glad och tittade ut på snötäckta gator. Det hade snöat en hel del under natten minsann. Jag bestämde mig för att utmana ödet och ge mig ut på en löptur. På med alla lager vintermundering (för det var -12 även denna morgon) och på med terrängskorna. Jag läste nämligen igår om just mina terränskor Asics Gel Fuji Racer, och att dessa skulle vara ett bra vinteralternativ med bra mönstrad gummisula (typ som dubbfria vinterdäck) så jag antog att dessa var det bästa alternativet denna morgon.

Sulan på mina Fuji Racer. :)

Jag kände direkt att greppet i snön blev betydligt mycket bättre än med några av mina vanliga skor. Kändes kanon att springa avslappnat trots att snön täckte marken och det var omöjligt att se hur underlaget var. Jag visste att det var rejäl isgata nere vid ån (eftersom vi går där varje morgon) så jag tog det extra försiktigt där och trippade fram. Kände att jag inte fick grepp på isen under snön med skorna så tog det väldigt lugnt. Detta räckte dock inte hela vägen utan efter ca 1,5 km så drog jag omkull! Som tur vad så joggade jag långsamt så det blev ingen rejäl smäll. Leon blev så orolig stackarn! Stod och drog i min jacka och försökte hjälpa mig upp! Sötis! Väl på fötter igen så fortsatte jag jogga långsamt och försiktigt. Under rundan så började det snöa allt mer och det blev svårt att se något med all snö i ögonen. Bestämde mig för att springa hem och hämta en keps. Väl hemma hade vi sprungit 4,4 km i snittempo 5:50 min/km. Lämnade av Leon och tog på mig kepsen och sedan gav jag mig ut igen. Valde att inte springa på den sidan av ån där det är värst isgata utan sprang runt på den andra halvan istället. Här var det inte lika isigt och skorna funkade prima. De är inte lika dämpade som mina vanliga skor men det är lika bra att vänja sig för det ska inte IceBugen vara heller har jag hört. Blev ytterligare 8,11 km i snittempo 5:37 min/km, utan vurpor. :)

Slutsatsen jag drar av dessa morgonrundor i mina Fuji Racer är att de är utmärkta vintersko på snö utan is under. På isgata behövs dock ordentliga dubb.

Bilresan till jobbet denna morgon var inte så rolig.. Det snöade rejält och var halt så fick ta det väldigt lugnt hela vägen. På den lilla vägen som jag avslutar min bilresa med (kankse 3 mil) så hade vägen blivit väldigt smal av att alla tidigare billister kapat kurvorna (den är smal från början kan tilläggas) så det var knappt man fick plats två i bredd vid möte.. Ut i modden vill man ju inte heller för det är ju livsfarligt! Mindre kul när man mötte lastbilar då.. Men det gick bra och nu sitter jag här säkert i värmen på mitt rum! :)

Igår var jag fasligt orolig för hur Leon hade det med husse vid huset. Vet att endast golvvärmen är på inne i huset och eftersom de håller på att isolera just nu så är det inte speciellt varmt därinne, bara 1 plugrad kanske. Men min bebis ligger i garaget i sin korg under en filt och myser. Där är det varmt och skönt eftersom det bygget redan är klart. :)

Sötis! :)

Här kommer ytterligare två bilder på huset (de jag inte kunde lägga upp förra veckan).


Framsidan, inte mycket kvar här! Peter är på taket och styr! :)



Baksidan med det stoora garaget. Det är tänt i "Leons" rum. :)


I eftermiddag så är det dags för ett gympass med Peter för min del. Axlar, bröst och triceps ska få sig lite träning. Hoppas på bra styrka och ser fram emot att få träna i värmen. ;)

Kramar C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar