- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

fredag 14 december 2012

TRX och löpning på hamsterbandet

Gomorron!

Igår eftermiddag så blev det ett pas på gymet som planerat. Körde större delen av ryggen i TRX-banden men även diverse andra övningar som ryggresningar, pull ups och plankrodd. Biceps körde jag också i TRX. Gillar TRX-banden mer och mer. Hela bålen aktiveras och det det är lätt att justera hur tungt man vill att det ska vara. Ju tyngre desto större utmaning och det krävs då även mer bålstyrka och balans. :) Igår körde jag så tungt jag orkade och låångsamt för att verkligen pressa ur musklerna. Det funkade kanon! :)

Jag sket faktiskt i att träna specifikt magen eftersom jag körde så mycket bål i alla andra övningar. Sen var tiden lite knapp då jag även tänkt att ta en svängom på hamsterbandet efter styrkan. Det var ju som sagt svinkallt ute igår och att klä på sig 100 lager kläder och ge sig ut när man redan är på gymet med alternativ kände jag inte var värt den extra tiden (och efforten). Detta trots att hamsterbandet inte alls är lockande för fem öre.

Det var ändå skönt att springa lite och jag tog det lugna fisken. 30 minuter i 11,5 km/h, 5,75 km (5:13 min/km) blev det denna gång. Så tråkigt men ändå så skönt! Förstår inte dem som väljer bandet på heltid under vintern så vackert och underbart som  det är att springa ute. Sen är det ju inte alls lika jobbigt att spinga på bandet hur man än gör. Marken rör sig ju, det handlar ju bara om att låta benen gå. Jag tror dock att det kan vara ett bra komplement vintertid då väglaget gör det svårt att springa springa fort ute och det även vissa dagar kan vara sträng kyla. Dock tror jag det blir tungt att börja springa ute till våren om man gömt sig på gymet hela vintern.. Vinterlöpningen gör en starkare eftersom det är tyngre. Om du sliter extra nu så kommer det kännas så mycket lättare i vår med barmark under fötterna. Dock inte om du bara sprungit på bandet, då tror jag snarare det blir tvärtom. ;)


Imorse var det lika kallt som igår så det var på med alla lager kläder och täcke på hunden innan det var dags att gå ut och knalla. Blev vanliga rundan i vanlig ordning och precis som igår så frös jag lite på slutet. :( Men idag är sista dagen för den här gången med sträng kyla (om man ska tro väderrapporterna) då det redan imorn ska gå neråt nollan..

Extratröjan åkte på dirr när jag kom till jobbet idag. Frusen AB.

I eftermiddag är det veckohandling och fredagsmys som står på schemat för min del. Hoppas ni får en fin fredag! :)

Kram C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar