- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

tisdag 12 februari 2013

Jag och min mage.. :(

Gomorron allihopa!

Vill börja med att säga att om ni är känsliga så kanske ni ska avstå att läsa detta inlägg för jag kan inte komma på något mjukare ord att använda än det jag gör (och det finns inget mjukt och fint med det heller för den delen) eller förklara det på ett bättre sätt.


Med det sagt, igår var precis som förra måndagen verkligen ingen bra dag för mig. Jag började redan tidigt på morgonen direkt när jag vaknade med diarré. Eftersom detta är något ganska frekvent för mig på måndagsmornar så var det väl inget jag tänkte mer på tills jag kom till jobbet och jag fick gå på toan igen. Ok tänkte jag, idag var det lite värre än vanligt. Jag mådde bra i övrigt så brydde mig inte så mycket tills det satte igång på riktigt. Nu snackar vi besök på toan säkert 6-7 ggr innan halv tio fikat. :( Det hela fortsatte sedan ändå fram till lunch där jag bitvis spenderade mer tid på toan än på mitt rum, det var knappt så att jag hann ut innan jag fick gå igen. Som ni förstår så fanns det knappast så här mycket som kunde komma ut egentligen så magen vätsketömde mig väl helt..

Jag gjorde ett försök på att äta min lunch men han bara ner innan det började igen. Ytterligare åtskilliga besök på toaletten innan eftermiddagsfikat. Nu åt jag ingenting eftersom jag var orolig att jag inte skulle kunna köra hem utan olyckor. Det gick dock bra. Det sista jag gjorde innan jag åkte från jobbet var att besöka toan och det var också det första jag gjorde när jag kom hem. Nu tog jag Imodium-tabletter. Tog väl ca 1 timme till efter det med toabesök innan magen lugnade ner sig.

Peter hade handlat "stopp-mat" åt mig som vi åt. Jag var hungrig som en varg (för jag mådde ju inte dåligt i övrigt) och fick i mig två stora baguetter med ost och skinka, 5 st pannkakor med sylt samt en tallrik med kräm. Allt detta fick jag behålla. Tabletterna och maten gick hem hos magen och den var nu lugn.

Nu undrar ni varför jag berättar detta för er? Det är för att jag undrar om fler har samma problem? För jag måste nog inse nu att min mage inte riktigt är som den ska. Som jag skrev tidigare så brukar jag ha diarré efter helgen och jag tror att sambandet är att jag får i mig en hel del fet mat då. Det är vad jag tror att magen inte klarar av.. Jag har läst lite och funderar på om det kan vara IBS jag har!? Jag blir så ledsen av detta, tänk om jag måste undvika fet mat resten av livet? För jag älskar verkligen mat och vill ju självklart äta grädde och feta såser som alla andra ibland. :(

IBS-D för mig då antar jag.. :(

Imorse vaknade jag på topp, all mat som jag fick i mig (kolhydrater is the shit!!) under kvällen hade resulterat i en jäkla massa energi. Vanligtvis så äter jag mindre kolhydreter på kvällen så jag kan verkligen säga att det är grym skillnad!! Jag bytte om och gav mig ut på en morgonjogg med Leon. Pigga ben och det var så lätt och underbart skönt hela vägen. Fick hålla igen för att låta passet vara vad det skulle vara, lågpuls, men hade sån där underbar spänst i steget och kände mig lätt som en fjäder hela vägen.Var bara tvungen att länga på min tänkta runda på 1,5 km och så fick det bli. Totalt 13 km denna morgon och jag kände mig inte ett dugg sliten varken innan, under eller efter löpningen. Detta trots "magsjukan" hela dagen igår och fjärde dagen i rad med löpning. Ansträngningsmässigt så var det inte jobbigare än att gå riktigt fort och så mycket roligare! Att jag inte har provat detta tidigare, jag som älskar att springa så! Men jag kunde aldrig tro att jag inte skulle känna mig mer sliten. :)

I eftermiddag så är det dags för ett pass axlar, bröst och triceps på gymet med Peter. Hoppas energin är på topp då med. Ha en fin dag allihopa! :)

Kram C

6 kommentarer:

  1. Hej C! Brukar läsa och bli peppad av din blogg, läser att du har tankar om IBS. Träffar en del patienter med den diagnosen i mitt jobb, börja med att utesluta laktos i din kost och utvärdera effekten - om du inte redan gjort det.

    //Rogga B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va kul att höra! :)

      Äter inte så mycket med laktos i faktiskt, endast lite mjölk till gröten på morgonen. Mina problem får jag efter väldigt fet mat som hamburgare, pizza etc. Tack för tipset, ska kolla upp laktosfri mjölk också. :)

      Radera
  2. Under en period i mitt liv (Viktväktarna) åt jag väldigt lite fet mat och om jag då gick på fin restaurang och åt riktigt gott så fick jag ofelbart gå på toa direkt jag kom hem - riktigt löst och ofta härliga magkramper också. Lite mer fett i maten till vardags numera och problemet försvann (förutom för middagar från de riktiga gourmet-restaurangerna).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för input! Grejen är att jag äter fett alla dagar i veckan. Fast jag försöker hålla mig till bra fetter. Äter tom extra nötter för att vara säker på att få i mig tillräckligt. Jag kan ju inte äta jättefet mat alla dagar i veckan, det är ju inte optimalt för hälsan heller men vill samtidigt inte avstå det jämt. :(

      Radera
    2. Bra fetter åt jag ju också då - det var mera mycket grädde och smör som jag reagerade på tror jag. Kanske laktos? Nu, när jag äter mer sådant (ffa smör) till vardags funkar det.

      Radera
    3. Grädde äter jag en del till vardags också men använder mindre smör. Laktos har jag svårt att tro att det är eftersom det enda jag får i mig med laktos är lite mjölk till gröten på morgonen, allt annat kör vi laktosfritt eftersom Peter är intolerant.. Jag får skriva upp alla livsmedel jag använder ett tag för att se om jag kan hitta vad jag reagerar på.

      Radera