- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

måndag 4 februari 2013

Träningshelgen lämnar efter sig en sliten kropp..

Gomorron allihopa!

I helgen har jag tränat rejält och idag mår jag riktigt dåligt. Har inte sovit något på hela natten utan mått sjukt illa och trott jag ska spy hela tiden. :( Nu är det väl inte träningens fel det här utan troligtvis så är det för att jag åt alldeles för mycket igår kväll. En massa skitmat och godis på det lämnade en ond mage som troligtvis gör uppror nu. :(

I lördags så blev det ett långpass för mig. Hade bestämt mig redan på fredagen för att springa själv och i mitt egna tempo nu när formen inte är så bra. Gav mig ut på en fin runda där jag inte sprungit förrut och tempot var lugnt och behagligt. Solen sken och jag verkligen njöt av min egen tid. :) Totalt blev rundan 24,21 km och snittempo 5:49 min/km.

Efter lite mat och soffligg så åkte jag ut till huset för att hjälpa Peter att bygga ihop vårat nya kök. Det gick riktigt bra och vi hann med en hel del. :)

Nu är vårt sovrum nästan klart! Väggarna är målade, golvet är lagt och dörrarna är uppsatta till vår "walk-in closet". :)

Våran vackra sten är även lagd på golvet i det stora badrummet (inte fogat än). Bilden gör dock inte stenarna rättvisa med fotavtryck och dåligt ljus. De är svarta med små silverflan i, jättevackra. :)
 
I söndags gick jag upp tidigt som vanligt och knallade vanliga rundan på 11,5 km med Lilleman. Efter matlagning av veckans matlådor, tvätt och lite styr därhemma så kunde jag inte låta bli att ge mig ut på en liten löptur igen (även denna dag bjöd på strålande sol!). Valde att springa ut mot huset eftersom Peter var där. Började med 3,5 km uppjogg och sedan körde jag tre 1000 meters intervaller med 1 min vila. Första intervallerna på jag vet inte hur länge. När jag började med den första undrade kroppen vad jag höll på med. Jag fick kämpa som ett djur för att få upp tempot i benen. Tänkte mig 4:30-tempo för intervallerna denna dag och det verkade väldigt tungt i början. Som om inte detta räckte så var halva intervallen i en uppförsbacke.. Till sist kom dock benen igång och intervallen slutade på 4:27 min/km.

Andra kändes riktigt bra, nu var benen med på noterna och mindes hur kul det var att springa på lite. :) Denna slutade på 4:25 min/km. Tredje och sista intervallen började riktigt bra men på slutet var benen trötta. De är inte van att springa på så det blev rejält jobbigt på slutet. Tiden slutade på 4:22 min/km. Det räckte gott och väl med 3 intervaller till att börja med, nu får jag jobba mig upp långsamt igen och inte stressa kroppen för mycket. :) Jag avslutade paset med 4 km nerjogg innan det var dags att åka hem med Peter för att äta lunch.

Efter maten blev det att vila benen lite innan det var dags för Cirkelfysen. Jag var sliten redan innan detta pass så det var rejält tungt. Passet var en blandning av mycket tunga övningar (mycket ben!!), avancerade funktionella övningar samt högintensiva övningar som burpees. Helt klart mer död än levande efter detta pass! :S

Avslutade söndagen med alldeles för mycket mat och godis som resulterade i att jag nu mår som skit. Fruktansvärt trött efter en natt utan sömn och med spyorna halvvägs upp i halsen så gav jag mig ut med lillen. Jg orkade inte gå så långt denna morgon utan fick nöja mig med 5 km. Det räckte nog för kroppen ändå eftersom det är rätt öm överallt efter all träning. Lillen får helt enkelt nöja sig denna dag, huvudsaken är att han får komma ut och röra sig lite åtminstone. Kunde inte äta frukost när jag mådde så dåligt så den fick jag va utan. Klarade av att dricka lite protein så jag fick lite i magen åtminstone..

Förra veckans träning (klicka för större).

Hoppas för allt i världen att jag orkar med hela arbetsdagen. Just nu känns det som en omöjlighet. Jag är så trött så jag orkar knappt hålla ögonen öppna. Fick ha iskallt i bilen hela vägen till jobbet för att inte somna.. Tror jag kommer flexa ut tidigare i eftermiddag och åka hem och lägga mig.

Hoppas ni får en fin måndag!

Kram C

2 kommentarer:

  1. Kanske din kropp vill ha en vilodag, eller två. :)

    Du har nästan 20 timmar träningstid förra veckan. Det är ju en halv arbetsvecka. :) Imponerande, men jag fattar inte hur du hinner och orkar träna så mycket. Strongt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den skulle fått vilodag iaf idag, den behöver inte illamående-strejka så det knappt går att va på jobbet. :(

      Jo, ibland blir det lite mycket.. Grejen är att det finns så mycket som är kul och jag har svårt att inse att jag INTE kan göra ALLT. Jag måste bli bättre på det. Orken är inget fel på men tiden räcker väl inte alltid till. :S

      Nu kämpar jag med att stå ut här på jobbet till åtminstone 15 så jag kan flexa ut och gå hem och sova. :)

      Radera