- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

måndag 11 februari 2013

Mängd, mängd, mängd!

Gomorron allihopa!

Hoppas eran helg varit lika fin som min!? :)

I lördags när jag gick upp så hade det snöat ännu mer.. Blev en morgonprommis med lillen på 5 km och sedan städ, frukost och lite vila innan det var dags att ge sig ut på veckans långpass. Det hela började väldigt bra med att jag lyckades spilla ut halva vätskeryggans vatten på mina ben. Alla 4 lager blev genomsura så det var bara att ta av dem och försöka torka dem med hårtorken. Det var ganska kallt ute och blåste rejält så jag ville inte springa långt i annat än mina ullmamelucker och ullunderställ så byta var inte tal om. Jag höll på ett bra tag och när jag nästan var klar med de sista byxorna så lade jag hårtorken i ett byxben för att gå ut i köket och dricka lite. Det skulle jag inte gjort. Hårtorken blev överhettad och dog. #fail

Valde att ta IceBugsen eftersom det var mycket snö på marken och snöade fortfarande rejält vilket betydde att vägarna var oplogade. I början var det ganska jobbigt då jag hade motvind och de små snöflingorna (kulorna??) piskade mig rakt i ögonen (aj) vilket gjorde att jag såg dåligt. Jag valde att börja springa samma väg som förra veckan men vek sedan av på en avtagsväg (den såg rolig ut?) som jag sedan följde mot ett område utanför stan. Eftersom jag sparng i ytterring där det var öppet så blev det rejält kallt med blåst och snö. Moddigt underlag gjorde att jag tog det väldigt lugnt, har lovat mig själv att inte anstränga mig mer än jag behöver och skita i tempo nu under vintern. Sist jag löpte på som det var barmark så åkte jag ju på en överansträngd ljumske och det vill jag inte vara med om igen..

När jag sprungit några kilometer på gångvägen så bara tog den slut. Alternativet var att springa på sidan av bilvägen så det var vad jag fick göra. Det var lös snö där och svårt att få grepp. Bilarna som passerade mig höll inte direkt ut så jag blev överöst med snö varenda gång= blind. Efter ett par kilometer så var jag dock framme i samhället och kunde välja gångvägar igen. Här var jag helt lost. Visste inte vilket håll jag skrulle springa och irrade omkring en stund innan jag träffade på en snäll farbror som visade mig vilken väg jag skulle följa för att ta mig mot stan igen. Nu väntade ca 8 km av ren asfaltslöpning för mig då gångvägen var hårdsaltad. Inget vidare när man har dubb kan jag lova. När jag åter var i utkanten av stan så var vaderna som fiolsträngar. Här fick jag dock fortsätta att löpa på saltade gångvägar flera km till innan jag åter var på mark där jag kunde välja att springa på endast plogat underlag. Nu hade snöandet ökat rejält och de sista km bara vräkte snön ner. Till slut var jag dock hemma igen, 25,1 km senare. Tempot (snitt 6:08 min/km) var inget att hurra för men precis lagom ansträning ändå med tanke på väder och underlag.

Efter lite lunch så åkte jag ut till huset där Peter jobbade och vi tittade runt och planerade lite för det kommande arbetet. Det börjar se ut som ett hus nu, så fint! Jag längtar så mycket tills vi kan flytta in! :)



Lilla badrummet är nu färdigkaklat.

Fint va? :)

Fönsterbläcken är nu uppsatta i alla rum. Svårt att se dem ordentligt här men de är så fina, Peter har gjort dem själv. Spotar som ljus ovanför alla fönster, så fint! :)
 
Söndagen började jag med ett mycket lätt distanspass tillsammans med Leon. Vaderna var sjukt stumma efter lördagen men det kändes ändå bra att jogga i ett lugnt och skönt tempo. Sprang först 7,5 km med Leon och lämnade sedan av honom för att fortsätta en sväng till ensam. Den biten gick lite fortare och totalt blev rundan 13,21 km.

Dagen spendarades med lite shopping, tvätt och matlagning och under eftermiddagen så tog jag med mig Peter och gick på Cirkelfysen. Dagsformen var rätt kass så jag fick slita hårt denna gång. Peter var nära döden några gången men ändå stark och höll i hela vägen. :) Något som var positivt var jag nu märker stor skillnad på min annars väldigt dåliga balans. Rehabträningen på balansbrädan har gett jättebra resultat! :)

Imorse så gav jag mig ute på en morgonjogg igen med Leon. Det blev vanliga gång-rundan på 11,5 km och även idag var tempot lugnt och fint. Kroppen var rätt trött efter all mängdträning nu men benen funkade ändå fint trots tredje dagen med löpning. Mer mängd för mig ett tag nu har jag tänkt. Lugna distanspass som inte sliter och fler km. Så får vi se sen vad det ger. Känns bra eftersom jag hatar att springa på bandet och underlaget ute är ändå inget vidare för snabbare pass. :) Motivationen för dem är väl inte så stor heller i dagsläget. ;)


I eftermiddag bler det helvila och bara mys därhemma med mina grabbar, för det har jag förtjänat! :)

Hoppas ni får en fin måndag! :)

Kram C

2 kommentarer:

  1. Vad fint det börjar bli i huset! När flyttar ni in? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :) Vi flyttar in som senast i slutet av april. Från den siste har vi ingen lägenhet mer så då måste det vara klart. ;)

      Radera