- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

måndag 27 januari 2014

Mycket löpning, mys och starka ben

Gomorron allihopa!

Så var helgen över och vardagen här igen. Jag har haft en kanonhelg med mycket löpning och mys. :)

I lördags morse började jag med ett långpass innan frukost. Först blev det 9 km tillsammans med Leon och sedan fortsatte jag på egen hand resterande del av rundan. Benen var pigga och jag tog det lugnt. Tror jag optimerat min förmåga att springa på fettreserverna nu för väggen kom aldrig. Hade gärna fortsatt ännu längre om det inte var så satans kallt, frös en hel del där jag hade motvind och värre blev det på slutet. Trots att jag inte ätit kolisar sedan fredag lunch så var jag pigg från början till slut, totalt 25 km avverkades. Jag tycker aldrig det varit något problem att springa långt innan frukost om jag äter kolisar till kvällsmaten dagen innan men nu provade jag utan för att se om det gick utan och det gjorde det. :)

Efter långpasset blev det dusch, stor grötfrukost och uppvärmning av kroppen innan jag åter gav mig ut för ett distanspass. Benen var oförskämt pigga och det hela blev någon form av fartlek istället för distans som jag tänkt mig, där vissa km gick lite väl fort. Jag ångrade mig lite i slutet för då var jag rätt trött kan jag lova. 15,5 km avverkades och totalt 40,5 km denna lördag. :) Tanken var max en mil men jag glömde bort mig vilket gjorde att jag fick stressa som en idiot när jag kom hem då vi skulle åka till mamma i Norrköping för lunch denna dag. :S


Dagen fortlöpte med mys hos mamma, grillat på kvällen och filmmys med mina killar. På söndagen gick jag upp tidigt och avverkade ytterligare 14 km morgonjogg varav 9 tillsammans med lillen. Benen kändes allmänt pigga men vaderna var lite tjuriga efter lördagen. ;)

Som vanligt var det full rulle innan lunch denna söndag. Tvätt, städ och ett benpass avverkades innan lunch. Styrkan gick hur bra som helst fast jag trodde det motsatta när jag sprungit så mycket under lördagen. Ville inte stressa sönder benen dock så använde energin till att öka repsen ordentligt i övningarna istället för vikterna (körde på mitt nuvarande max) och det var riktigt jobbigt på slutet kan jag lova. :) Övningarna vi körde var:

Ben & rumpa
Djupa knäböj 5 set
V-squat 4 set
Omvänd hacklift 4 set
Liggande legcurl 4 set
Gående utfall med hantlar till failure 4 set
Hipabductor (stående) 4 set

Efter lunch och lite soffhäng så gick hela familjen ner till sjön och tittade efter fisk i Peters mörtstuga som han lagt i dagen innan. Det var riktigt kul tyckte Leon som sprang runt som en idiot på blankisen och busade. En annan kunde knappt ta sig fram utan att slå runt men det var inga problem för Leon som har inbyggda dubb. ;) Kvällen avslutades med pizza, godis och en bra film. :)


Imorse snöade det rejält när jag och Leon skulle ut på vår morgonrunda. Blev 7 ganska obehagliga km i snöstorm där snön som piskade i ögonen var som minimala hagel och gjorde att det var svårt att se något alls. :( Bilresan till jobbet var inget vidare heller men oplogat och drivor överallt. Körde jättelångsamt men höll på att slira i diket flera gånger ändå. Blä! :(

I eftermiddag blir det axlar och biceps på gymet, ha en fin måndag allihopa! :)

Kram C

2 kommentarer:

  1. Fin form! Såklart att du inte har några problem med långpass... du har ju inget tungt bagage att släpa på. Vilken kick det är att känna sig lätt och bara kunna orka eller hur? :) hörs!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :) Lätt och lätt, en bit under 70 kg tycker jag fortfarande är rätt tungt som tjej. ;) Men så länge det inte är fett så är jag nöjd. :)

      Radera