- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

måndag 20 januari 2014

Hundjogg och dubbutvärdering

Gomorron allihopa!

Jag har haft en underbar helg! :) Leon är fortsatt lycklig över all snö och det gör även mig gladare än vanligt. Jag har nog inte uppskattat snön så mycket som jag gör nu sen jag var barn. :)

I lördags var det planerat en hundjogg ute hos mig, Robert och hans labrador Masta skulle komma ut vid halv elva och springa en runda med mig och Leon. Jag valde därför att byta på lördagens pass och börja morgonen med långpasset istället. :)

För att Leon inte skulle vara för trött till hundjoggen så blev det bara 2 km tillsammans. Efter detta lämnade jag av en sur hund hemma (han ville inte alls springa så kort, haha ;)) och fortsatte själv.

På fredagen hade jag inhandlat ett par Nordic Grip running dubbar som jag kan dra över mina vanliga skor så jag inte behöver springa i mina IceBug så fort det är lite halt. Som det ser ut nu så är det endast en kort sträcka längs en bilväg där dubb behövs och då är det skönt att kunna ta av och på vid behov. Dubbarna satt som ett smäck på skorna med hjälp av kardborreband och jag fick bra grepp på den packade snön. De kändes lite men inte mycket och gick bra att springa med. :)

Bild lånad från XXL.

Så snart jag kom förbi de hala partierna tog jag av dubbarna och sprang sedan utan runt i samhället och rekade upp rundan för hundjoggen (som var planerad till en mil) samt hittade lite nya vägar till mig och Leon. När jag åter skulle springa på den hala vägen i slutet av rundan satte jag på dubben igen. Lite omständigt men ändå smidigt. Sen är det ju så att jag kunde sprungit med dem hela rundan då all mark var snötäckt men jag föredrar ändå att springa utan, dubbar ger inte samma markkontakt tycker jag. Totalt 23 km i ett skönt behagligt tempo blev det denna morgon.

Efter en dusch, stor grötfrukost och en timmes vil av benen i soffan så var det dags att klä på sig igen till hundjoggen. Leon och Masta är båda okastrerade och dominanta så vi sprang med dem i koppel i början för att få dem att känna flockkänslan. :) Efter fyra km kom vi till en landsväg där det sällan kommer bilar och där släppte vi dem. Det blev lite gruff men gick bra (även om de inte var bästa vänner). Efter 10,2 km var vi hemma igen och det var dags för gruppfoto. Då skulle det självklart spelas allan, haha. Innan gick det ju hur bra som helst. Vi fick hoppa gruppfotot denna gång helt enkelt. ;)




Det var mycket trevligt och jag hoppas på fler hundjoggar på helgerna framöver, kul och nyttigt för Leon och mig som alltid springer själva tänker jag. :)

I söndags var Leon konstigt nog oförskämt pigg och det blev 8 km morgonjogg tillsammans. Efter detta sprang jag ytterligare 6 km ensam, totalt 14 km.

Efter frukost, städ och tvätt blev det ett benpass i vanlig ordning tillsammans med Peter. Det gick riktigt bra och jag kände mig stark. Helgen avslutades sedan med filmmys, god mat och söndagsgodis. :)

Imorse var benen stela men efter 7 km morgonprommis så kändes det lite bättre. :) I eftermiddag är det dags för ett pass axlar och biceps på gymet med Peter. Ha en fin måndag allihopa! :)

Kram C

2 kommentarer:

  1. Jättebra att mötas upp och springa med hundarna. Får mig att längta till våren. Lycka till med nästa gruppfoto! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hoppas de ska bli kompisar framöver också. Trägen vinner alltid, hoppas jag! ;)

      Radera