- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

tisdag 8 januari 2013

Mina kosttillskott

Jag är för att äta mat och få i sig de näringsämnena som man behöver via kosten. Detta kan dock vara lite svårt när man tränar mycket och ofta och därför använder jag mig utav kosttillskott. Främst är detta för att utöka mitt proteinintag och de ack så viktiga aminosyrorna som bygger upp vår kropp. :) Jag räknar inte kalorier eller väger min mat men grovt bör jag ligga på ca 3 gram protein/kg kroppsvikt per dag med min träningsnivå. Eftersom jag är en tungviktare så blir det en hel del protein och eftersom jag inte kan äta hela tiden (det blir fasligt dyrt och jobbigt att fixa detta via endast kosten) så får jag i mig extra protein via proteinpulver och extra amminosyror.

Jag kommer här att presentera mina absoluta kosttillskottsfavoriter:

Första platsen går till Xtend från Scivation


Xtend består av en perfekt mix av aminosyror som verkar antikatabolt och energigivande under och efter träningen. Den avancerade formulan innehåller grenade essentiella aminosyror i förhållandet 2:1:1 (L-Leucin, L-Isoleucin, L-Valin), i kombination med Glutamin, Citrullin Malat, och Vitamin B6.

Xtend är uppiggande såväl fysisk som psykisk och (trots att?) den är fri från koffein. Finns i flera olika smaker och alla smakar så otroligt gott (varje gång jag köper en ny burk så tänker jag att just den smaken är min favorit, haha)! Extend motverkar mental trötthet och ökar proteinsyntesen. Högt innehåll av glutamin är ovärderligt för att stärka immunförsvaret (jag vill inte ens veta hur många förkylningar detta hjälpt mig att bekämpa utan att jag vet om det). Jag tar detta innan morgonprommis och innan/efter träning. Varning! Kraftigt beroendeframkallande (pga den goda smaken)!

Andra platsen går till 100 % Whey Delite från Scitec Nutrition


Ett protein av ultrafiltrerat vassleproteinkoncentrat med hög andel aminosyror. Detta är ett kvalitétsprotein med supergod smak (min favorit är Vanilla Very Berry) och dessutom en fyllig konsistens (blir lite som en milkshake) som mättar bra och länge. Detta dricker jag gärna till min frukostgröt (till, ersätter inte mjölken!!) samt som mellanmål. Det finns även som vanligt protein (utan den fylliga konsistensen) och heter då 100 % Whey Protein.

Båda dessa är ju protein i olika former. BCAA är koncentrerat och mer av de viktigaste aminosyrorna (särskilt glutamin) och proteinpulvret använder jag som utfyllnad vid mellanmål. Båda smakar så otroligt gott och jag är aldrig utan dessa! Båda köper jag på muscle.se (som även har butik vid mitt gym) till riktigt bra priser (se länk).

Tredje platsen går till Berocca


En varje morgon till frukosten för att stärka mitt immunförsvar och se till så jag inte missar några av alla viktiga vitaminer och mineraler varje dag. Detta kan jag uppriktigt säga har stärkt mitt imunförsvar något otroligt. Förr var jag förkyld minst 2 gånger på hösten och lika på vintern (och någon jul och sommarförkylning med på det) och nu, ja ni vet ju hur ofta jag är sjuk nu för tiden.. Berocca köper jag på ICA Maxi men jag antar att det finns på alla välsorterade livsmedelsbutiker. :)

OBS! Glöm inte att kosttillskott just är tillskott och inte kan ersätta en näringsrik och varierad kost!!!

4 kommentarer:

  1. Tack för tipset, har själv funderat på att börja med tillskott men vet inte vilket. Nu ska jag absolut titta på dessa två.

    Såg att du var duktig och gick upp TIDIGT på morgonen. Snart får jag börja göra det med när jag börjar jobba efter mammaledigheten. Blev lite nyfiken, när lägger du dig för att hinna få tillräckligt med sömn?

    Tack för en inspirerande blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessa är kanon allihopa! Smakar dessutom hur gott som helst! :)

      Kul att någon säger tidigt som jag och inte "mitt i natten" som jag vanligtvis får höra. ;)

      Jag går och lägger mig vid åtta. Brukar ofta somna då men ibland så kan det hända att jag ligger vaken till nio.. Om jag somnar åtta blir det blir 7,5 timme vilket helt klart är godkänt. Kan inte direkt lägga mig tidigare men försöker sova lite mer på helgerna och det funkar för mig!

      Lycka till med att börja jobba igen och morgonpiggheten (man vänjer sig fort)! :)

      Radera
  2. Skönt att lägga sig tidigt, får bli bättre på det. Och nu har jag också handlat, nu vill jag att de skall komma snart. Ska bli roligt att testa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ska man gå upp tidigt så måste man det. Att fuska med sömnen håller inte i längden. :)

      Kul, hoppas du kommer tycka lika bra om det som jag! Hör gärna av dig om vad du tycker sen! :)

      Radera