- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

torsdag 17 januari 2013

"Mördarövningen" :)

Gomorron allihopa!

Igår blev det ett riktigt tufft pass på gymet. Dagsformen var inte den bästa så jag fick kämpa rejält för att orka hålla intensitet och lika tunga vikter som vanligt. Jag gav mig inte och fick till ett riktigt bra pass (dock rätt död efteråt ;)). :) Övningarna igår var:

Rygg
Breda latsdrag 3 set
Pull ups 4 set
Rodd i TRX 4 set
Plankrodd 4 set
Kettlebellswing 4 set

Biceps
Bicepscurl i TRX 4 set
Bicepscurl med rak stång i cc 4 set

Mage
Mördarövningen 4 set

Bildserie "mördarövningen" (som jag kallar den)

Utgå från positionen på första bilden och lyft sedan kroppen upp till positionen på bild två (eller så långt upp du vågar utan att "tippa över"). Nu börjar det jobbiga. Gå tillbaka till utgångsläget så låångsamt du bara kan. Det är denna del av övningen som tar rejält i magen och ju långsammare du kör desto jobbigare blir det. Krävs både balans och bålstabilitet för att orka att köra denna så långsamt som den ska köras. Allmänt så "fuskar" ofta folk när de kör denna genom att gå tillbaka fort (vilket inte alls är lika jobbigt eller ger lika bra träning som att göra det långsamt).

Väl tillbaka i utgångsläget så vänder du igen och går upp i positionen på på bild två (detta steg kan du dock göra hur fort du vill) för att sedan börja om igen. Kör så många reps av övningen du orkar utan att tappa kontakten med magen och "vila" någon gång. Kör sedan 4 set av maxreps av övningen.

Jag tycker att denna övning är världens bästa magövning, den tar i hela magmuskelaturen (ända från revbenen till ni vet var ;)) och är riktigt grym! Krävs inte lika många set för att bli rejält trött som andra övningar och jag kan lova er att gör ni den rätt så får ni rejält med träningsvärk. :)

Efter styrkan så åkte jag och Peter till stan och hämtade ut mitt nya vriststöd som jag beställt. Provade det hemma sedan och det verkar ge rejält med stöd även om det var lite krångligt att få på och av.. Det kan jag dock leva med så länge det hjälper mig i framtiden. Det enda jag oroar mig lite för är om det får plats i skorna eller inte, haha. Vi får se när jag provar i eftermiddag. :)

Imorse blev det vanliga rundan med Lilleman. Idag var det plogat överallt så det gick lätt att gå. Känner inget i foten när jag går nu. Provade även att springa en liten bit för att se hur det kändes. Inga känningar i nerven eller foten och spänsten kändes bra i vaden. :) Jag tänkte prova foten med en liten löprunda i eftermiddag så får vi se. :)

Hoppas ni får en fin torsdag! :)

Kram C

2 kommentarer:

  1. Härligt med bilder!! Jag fattar bättre då ;) Swingen med kettel gillar jag men är livrädd att jag ska kasta in klotfan i spegeln på friskis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, även om jag tycer det låter logiskt när jag beskriver saker så är det nog inte alltid det. ;) Men hojta till om det är något som du vill att jag ska fota. :)

      Ha ha! Kan kännas så ibland. ;) Men om du bara håller i den ordentligt så är det nog ingen fara. Bättre med spegeln än någon annan människa också. ;) Om man känner att man får dåligt grepp kan man köpa gymhandskar så blir det bättre. :)

      Radera