- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

fredag 12 juli 2013

Rygg med coach och bildbomb!

Gomorron allihopa!

Igår var det ryggpass med coach Mattias. Det gick riktigt bra och jag fick hjälp med att finlira utförandet på många övningar. Man ser ju inte hur man utför övningarna själv! Visst kan man se i spegel men det visar ju inte hela utförandet heller. Min kompis Henrik filmade när jag tekniktränade marklyft (fokus rygg). Jag har nu lyckats spara ner filmen på datorn men den är åt fel håll. Någon som vet hur jag kan rotera den för att kunna lägga upp? Jag kan se den från mobilen (och där är den ju rätt eftersom den är filmad från mobil) men kan inte spara ner den på telefonen. Någon som vet hur man gör detta? :)

Övningarna vi körde igår var:

Rygg
Breda latsdrag
Smala latsdrag med krysset
Marklyft
Sittande rodd i maskin
Ryggresningar

Mage
Mördarbänken superset och maxreps

Jag minns inte hur många set det blev av varje övning men vi höll på läänge. :) Bjuder på lite bilder på passet:
 
Smala latsdrag med krysset
 
För att jobba med hela muskeln så måste man börja varje reps med helt utsträckta armar. Detta är något som jag lätt "fuskar" med.

Dra med armbågarna (inte händerna) neråt och "kläm åt" muskeln.
 



Här börjar jag dra lite snett som ni ser (nu ser det onekligen ut som Mattias fotat lite snett hela serien men ändå). Min högra armbåge är något längre ner än den vänstra (troligtvis för att jag är starkare i högern).

Här syns det tydligare. Detta är något jag måste arbeta på men som sagt svårt att se själv..
 
Marklyft (fokus rygg)
 
Eftersom träningen igår fokuserade på ryggen och inte benen så gick jag ej så djupt ner. Detta för att spara benen (så de ej blir övertränade med all löpning och söndagarnas tungt benpass). Annars så ska man gå ner mycket djupare och då böjer man benen så mycket som behövs till vikten når marken..

 Håll svanken och res dig långsamt uppåt med stången så nära kroppen som möjligt.

 
Slutläge.
 
Imorse blev det vanliga morgonrundan med Leon på 11,5 km och jag var riktigt pigg! Kändes kanon hela rundan och jag gick så fort det bara gick för att försöka ligga i förbränningszon. :)

I eftermiddag är det dags för storhandling och träningsvila. Hoppas ni får en fin dag! Ska lägga upp filmen på marklyften så fort jag vet hur jag kan rotera den...

Kram C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar