- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

fredag 6 maj 2011

Ät rätt för att effektivisera din förbränning!

Frukosten är dagens viktigaste mål, men det visste ni säkert? ;) För mig är frukosten helig och jag ser inte fram emot något annat mål lika mycket som detta. Det finns inget godare än att sätta sig men en stor och stadig frukost efter att man tränat på morgonen, oavsett om man gått en powerwalk eller sprungit. Min frukost består alltid av ganska många kalorier, ofta ungerfär lika som min lunch.

Det är alltid bra att äta mer kaloririkt i början av dagen för att sedan äta mindre andel kalorier på eftermiddagen/kvällen om man vill effektivisera sin fettförbränning och gå ner i vikt. Jag kör efter principen att jag inte äter några komplexa kolhydrater på kvällen, ej heller eftermiddagen (om jag inte ska träna på kvällen vill säga, då är det viktigt att fylla på glykogenförråden med BRA kolhydrater så man orkar att göra sitt bästa). Detta betyder att jag håller mig till grönsaker i alla dess former till mina kvällsmål, jag byter alltså ut pasta, ris, bulgur etc mot grönsker. Detta kan vara grönsallad, wokgrönsker eller rotgrönsker bereonde på proteinkällan och vad jag har lust med.

Det är även viktigt att äta mycket protein och göra det minst var fjärde timme för att spara kroppens muskler och få en effektiv förbrännning. Protein är ju dessutom väldigt mättande och kostsamt för kroppen att omvandla till fett. Därför kan man ofta äta stora mängder protein med gott samvete då detta inte sätter sig på magen. ;) En bra princip om man tränar mycket är att äta 2 gram protein/per kilo kroppsvikt. Om man väger 65 kilo ska man alltså äta 130 gram protein per dag. Detta kan vara svårt att få i sig bara genom kosten då en halv kyckling bara innehåller ca 20 gram protein. Lika mycket finns det i en portion (av mitt) proteinpulver.. Därför tycker jag att det kan vara lämpligt att skaffa sig ett bra kosttillskott i form av proteinpulver om man tränar hårt.

Nu ska jag ta tag i städandet så jag får gå till gymet nån gång! ;)

Kramar C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar