- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

onsdag 9 maj 2012

Morgonjogg med Leon

Gomorron allihopa! :)

Jag fick en liten pik från tränaren Håkan om allt mitt knallande. "Jag brukar inte lägga mig i andras träning men varför går du så mycket?" ;) Som ni vet så har ju min hund en tillväxtrubbning i en armbåge och har tidigare blivit halt när jag sprungit med honom så därför har jag gått mycket för hans skull. Nu har jag inte provat att springa med honom det senaste året och han uppvisar inga tecken på att ha problem med sin led längre så nu tänkte jag försöka fasa in lite morgonjoggar med honom vissa dar (råd från Håkan). Jag kommer att jobba mig upp långsamt med honom för att hela tiden ha koll så han inte får problem och så han vänjer sig. :)

Imorse körde vi vårt första pass. Det fick bli 3,5 km långsamt i 6,05-tempo (vilket ändå är 1,5 min snabbare per km än när vi går) och det gick riktigt bra. :) Först så sprang han som en idiot fram och tillbaka som vanligt för att sedan i slutet springa vid min sida. Han tyckte det var så kul att få följa med! Vanligtvis så märker han ju när jag tar på mig löpargrejerna och brukar lukta på mig och sedan sucka.. Han vet ju att han inte får följa.. Idag blev han helt överlycklig och även lite paff när matte helt plötsligt joggade istället för att gå. Kul tyckte Leon! :) Efter vår runda så lämnade jag av Lillen hemma och gav mig ut på mitt vanliga pass i mitt bekvämlighets-tempo (runt 5:35 min/km). Det är nästan jobbigare att springa långsammare men nu ska jag trappa upp allt långsamt med Leon så nu får jag anstränga mig lite. :) Han kommer aldrig bli en hund att springa snabbpass eller långpass med men tror att morgonjoggar kommer fungera bra i framtiden om vi bara trappar upp långsamt. Vi får se helt enkelt. :) Mitt pass slutade sedan på 11,29 km så totalt blev morgonens löpning 14,79 km. Kände av ett knä lite grann så jag är nog lite överansträngd. Gick bra på flackt underlag men i nedförsbackarna var det rätt obekvämt så fick ta det väldigt lugnt.. Om jag känner av knät imorn så får jag nog hoppa intervallerna tror jag och köra ett lugnt distans istället. Vill inte utmana ödet nu känner jag.. Men det bestämmer jag imorgon när det är dags. Eventuellt så provar jag att springa intervallerna och avbryter om det inte känns bra..



Bilderna är från förra måndagen när vi gick i spåret. :)

Axlar- och tricpes passet igår gick riktigt bra. Fick bra kontakt i alla övningar. :) I eftermiddag så är det dags för rygg och mage igen. Hoppas ni får en fin dag! :)

Kramar C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar