- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

söndag 10 juni 2012

Ett riktigt terränglångpass med världens bästa NocOut!

Gomorron alla glada!

Blev verkligen en heldag igår med löpning. :) Började dagen med att gå en kortare morgonprommis med Lilleman på 5 km innan det blev en stoor grötfrukost och uppladdningen för dagens äventyr. :)

Vi var sju tappra NocOutare som träffades vid bussstationen igår morse strax innan halv tio för att ta bussen till Bjräka Säby slott. När vi åkt några hållplatser kommer en till kille på bussen som har löparkläder på sig. Vi är inte blyga utan frågar honom vart han ska springa och det kommer fram att han tänkt att ta samma väg tillbaka till Linköping. Vi frågar om han inte vill följa med oss och det ville han minsann (vi sålde även in klubben bra på honom så nu ska han bli medlem ;)). :)

Alla tappra NocOutare med Bjärka Säby slott i bakgrunden. Från vänster; Roine, Per F, jag, Oskar, Lisa, Rebecka och Jonas. Bussragget Per tar kortet. :)

Väl framme i Bjärka Säby blev det kissepaus för samtliga (nästan) medlemmar i vår lilla tappra grupp innan vi begav oss ut på Östgötaleden. Vi kom rätt snart in i obanad terräng och det gällde att hålla ögonen på marken för att inte trampa snett. Vi sprang genom tät skog, smås snåriga stigar, ängsmarker och utmed kanalen. Så oerhört vackert det var! Jag var helt lyrisk hela vägen! :D


Vi vid kanalen, så oerhört vackert! :)

Efter 10 km gav Rebecka upp som inte sprungit så långa sträckor tidigare och ringde efter skjuts hem medans vi andra fortsatte. Jag har aldrig sprungit så obanad terrän förrut men det var absolut det roligaste man kan tänka sig! I början undvek vi vattenpölar och lervällingen som bitvis inte var att leka med då det regnat rejält under natten. I slutet plöjde man igenom och sket i allt för fötterna var blöta och man hade lera hela vägen upp i håret. Sjukt kul!! :) Tempot växlade ganska rejält då det på vissa ställen var så pass svårt att ta sig fram så man fick jogga långsamt för att hålla koll på fossingarna medans men på andra ställen sprang på grus eller asfalt kortare sträckor och kunde springa på rejält.


Här kommer vi! Först i ledet, jo man tackar! ;)

Först här med tydligen, haha! ;)

Efter 19 km var vi framme vid Vidingsjö motionscentrum där vi tog en kortare paus för att snacka lite och fylla på våra vattenflaskor. Där tog även Lisa och Per F den kortare asfaltsvägen hem (den jag tänkt ta från början) men jag kände mig så stark (terräng kanske är min grej!?) så jag valde att följa med de andra terrängrävarna (bara män) ytterligare 7 km. Terrängen blev här mer kuperad och över kohagar där korna trampat upp hål percis överallt så det var verkligen att ha tungan rätt i mun för att inte trampa snett. Här började jag känna av tröttheten i benen men hängde ändå med bra hela vägen till Hagaberg där det var dags för mig och den nya medlemmen Per (2) att ta av hemåt. Här tog vi ytterliagre en liten paus för att fylla på vattenflaskor och prata lite innan vi skiljdes åt. Resterande del av gruppen bodde på andra sidan stan eller skulle springa längre. Vid Hagaberg stod Garmin på 26 km och jag var trött men lycklig. Per och jag tog det lugnt hemåt och även om det var asfalt så var det helt klart de tuffaste kilometrarna. Benen var trötta och det var rätt backigt. Inte var det kul heller, mycket roligare att hoppa över stock och sten i skogen. När jag nästan hemma visade Garmin 29,8 km och jag var bara tvungen att ta ett extra litet varv för att komma upp i 30 km, är man så nära så bara måste man (ni andra löpare vet ;)). :) När klockan pep till vid 30 km stannade jag direkt. Helt färdig men med en underbar känsla i kroppen. Distansrekord för mig med typ 8 km och då var 26 av dessa nästan uteslutande i obanad terräng och bra mycket jobbigare än att springa samma sträcka flackt. Snitttempot blev 6,04 min/km och egentligen inget att hurra för men det kändes aldrig som vi sprang jättelångsamt eftersom det känns som det går fortare i terrängen än vad det faktiskt gör. :)


Sträckan vi sprang, det var inte raka vägen precis. ;)

Passet i sin helhet, kunde inte kopiera alla km-tider för listan var så lång så hela fick inte plats på en bild när jag skulle ta print screen. :)

Väl hemma blev det en lång dusch och lite vil framför TVn innan det var dags att snygga till sig lite och åka till Lisa ch Fredrik. Där fick vi en jättegod middag och en trevlig kväll. En perfelt avslutning på en perfekt dag kan man väl säga. Länge sen jag hade så här kul!! :)

Imorse vaknade jag tidigt som vanligt men tvingade mig att ligga kvar i sängen till strax innan sju. Då blev det att lägga i första maskinen tvätt och ta en kortare lugn morgonprommis med Lilleman. Hade bestämt mig redan igår att denna dagen skulle bli en total vilodag för mig, det kan behövas efter gårdagen. Vet inte när jag hade en hel vilodag senast men troligtvis sist jag var sjuk. ;) Vila har jag dock inte fått göra än. Peter åkte iväg och jobbade på vårt hus (som vi börjat bygga) direkt på morgonen och jag hade (har) tvätt att ta hand om, städning och matlagning till veckans matlådor. Jag är nu klar med maten och städningen och har bara några maskiner tvätt kvar. :)

Hoppas ni får en underbar söndag! Jag ska äta och sova hela dagen! :)

Kramar C

4 kommentarer:

  1. Vilken underbar löptur. Terräng verkar fräckt och den här årstiden måste det vara magiskt vackert. Mycket inspirerande och galet bra jobbat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var verkligen det roligaste jag varit med om! Har ju tidigare varit sjukt rädd att stuka mig men det var inte att tänka på när man springer obanat som detta. Bara att köra och det var hur kul som helst! :)

      Radera
  2. Vilket UNDERBART pass, vad avundsjuk jag blir!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sjukt kul! Börjar undra om det inte är terräng jag ska hålla på med, så kul var det! :) Kommer bli fler såna här pass framöver. Du får ta och följa med när du blir frisk! :)

      Radera