- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

onsdag 14 november 2012

Hitta rätt övningar för dig!

Gomorron allihopa!

Igår pratade jag med en kiropraktor angående min fot. Vad vi kom fram till är att jag ska avvakta till helgen och då prova igen att springa. Känns det likadant som innan så ska jag ringa måndag morgon och sen komma dit nästa vecka så han får titta på foten och eventuellt behandla den. Han trodde att nerven hade blivit klämd av den rejäla stukningen men det kunde även vara något kopplat med benen i foten. Så, nu får ni hålla tummarna att jag är bättre i helgen så jag slipper att gå till kiropraktorn. ;) Inte för att jag ogillar honom på något sätt men det kostar ju en slant att gå dit va! ;)

Efter jobbet så blev det ett pass axlar, bröst och triceps på gymet. Passet gick bra även om jag fortfarande hade lite träningsvärk i brösten efter armhävningarna på bosubollen som jag gjorde under cirkelfysen i söndags. ;) Övningarna jag körde var:

Axlar
Hantellyft åt sidan för utsida axlar 4 set
Raka hantellyft för framsida axlar 4 set
Baksida axlar med rep i cc 4 set
Axelpress 4 set

Bröst
Flyes i cc 4 set
Bröstpress 4 set

Triceps
Push down med hantel 4 set
Enarms push down i cc 4 set
Oush down med rep i cc 4 set

Som ni märker så kör jag ofta samma övningar när jag tränar. Jag har tränat länge och provat det mesta och kör därför idag mest de övningar som jag känner att jag får bäst kontakt i. Alla är vi olika och har olika lätt för diverse övningar och det gäller att hitta de som passar en själv bäst för att få ut det mesta av sin träning. Visst varierar jag mig ibland men efter ett tag så får man favoritövningar och som ni vet så ger övning färdighet. Istället varierar jag tyngden på vikterna och antalet reps, mycket beroende på dagsform och hur jag är sugen på att träna just den dagen. Vissa dagar föredrar jag att ta tuungt och dår färre reps medan jag andra dagar vill köra mer högintensivt och fler reps= mindre vikt.


Flyes är en övning som jag tycker om och får lätt kontakt i! :)


Även igår blev det en hel del super- och triset med lite lättare vikter men även en del övningar med tuung vikt och färre reps. Då krävs även något längre vila mellan omgångarna för att kroppen ska hinna reps sig och orka ta den tunga vikten igen. :)

I kväll ska jag gå på en väns pass. Det är någon form av bootcamp/pt-pass. Jag har aldrig kört ett sådant pass så det blir en riktigt utmaning för mig. Nivån är tydligen intensiv med så jag börjar på toppen, haha. ;) Även om jag säkert inte kommer klara allt så är det kul att prova något nytt och jag ser fram emot det. Vi ska tydligen träna både utomhus och inomhus och jag har blivit lovad att det inte ska innefatta någon löpning. :) Berättar mer efter avslutat pass (om jag överlever ;)). :)

Även om Leon älskar husse så är han en riktig mammagris och jag går före allt för honom. Han älskar att ligga nära mig och mysa och är inte lika sugen på att göra det med husse (som är hans lekkompis). Men ibland vill husse mysa med Leon och matte behöver även ibalnd en brejk från en tung hund på bröstet så då får han ligga hos husse ett tag. Vad jag då möts av varje gång är den här blicken..

Vill du inte ha mig matte?

Ha en fin måndag allihopa!

Kramar C

3 kommentarer:

  1. Härliga pass som vanligt!! Kom hit o ge mig en fot i arslet så jag kommer igång igen...Vart lite upp och ner.....Alla hade behövt en Camilla hemma :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer en känga här!! ;) Allt sitter i huvudet. bestäm dig och sen tänker du inte mer utan bara gör! Känns så mycket bättre när du kommer igång och känslan efteråt är övärderlig. :) Sen är det ju också så att ju mer rutin man får i träningen desto lättare är det att komma till skott. Jag har med dålig motivation ibland men jag kör ändå och har aldrig ångrat mig hittils! :)

      Radera