- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

torsdag 15 november 2012

Värsta grispasset någonsin!!

Gomorron allihopa!

Igår var jag men om det värsta grispasset någonsin! Jag vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig men inte de här, haha! ;) Passet var ett TMI/Bootcamp intensiv i liten grupp om åtta personer. Vanligtvis är gruppen bara 5 stycken och instuktör med det var en liten specialare igår.


Bild från passet igår, jag till höger. :)

Vi började utomhus med att värma upp och sedan para ihop oss två och två. Träningen var indelad i stationer med riktigt gristräning. En utförde en övning i 2 minuter medan den andra utförde den andra och sedan bytte man efter 2 minuter.

Jag och min partner (en stenhård kvinna som var helt sinnesjuk, haha) började på en station där man skulle välta ett stort traktordäck och köra knäböj. Jag började med däcken. Det var ass to the grass för att komma ner djupt och sedan ta däcket underifrån och välta det framåt i högt tempo. Det som jag tyckte var svårast här var att få grepp under däcket. Sen ska jag inte ljuga, det var tungt också, haha. Jag körde all in som vanligt och intruktören stod och skrek på oss under tiden. Sjukt diciplinerat.



När första stationen var klar så kom nästa. Där skulle man slita fram däck med hjälp av ett långt rep genom att dra med hela kroppen så däcken flög fram en bit. Detta varvades med kettleballswing och intruktören hade minsann inte lagt fram några lätta sådana, haha. Efter detta var det en station där man varvade, situps, armhävningar, kettleswing och knäböj. 10 reps i ett högt tempo och sen direkt på nästa övning. Sista stationen var att släpa ett stort traktordäck genom att (igen ass to the grass) sätta sig djupt ner och ta tag i däcket och sedan hoppa bakåt med däcket med sig för att flytta det framåt. De här var helt sjukt jobbigt. Vilken mjölksyra i benen, vilken kamp! Jag trodde bitvis jag skulle dö! ;) Mycket teknik också och minsann inte lätt när man inte gjort det tidigare. Detta varvades med utfall på vingliga ben.

Jag var rätt mör (läs: död) efter den här halvan av passet men då var det bara att springa in och byta dojjor för att gå direkt på ett block av intensiv tung kondition. Även här körde vi i par, 2 min på varje station. Jag och min partner började på spincyklarna, här skulle man ha tungt motstånd och stå hela vägen i ett högt tempo. Vanligtvis inte så jobbigt för mig men benen var ju helt körda efter den första halvan av passet. Mjölksyran bara sprutade ur öronen på mig. ;) Efter detta var det dags för nästan station. Först 1 min intensiva mountainclimbers (händerna i golvet, hoppa fram och tillbaka med benen) och sedan 1 min snabba sit ups.


Mountainclimbers, hoppa fram och tillbaka i högt tempo

Sedan direkt på tredje stationen som var intensiv rodd i 2 minuter och till slut sista stationen som var en skidmaskin (ståendes och sedan som att åka längdskidor) i 2 minuter. Efter detta var det ett varv till innan passet var klart.

Skidmaskinen

Jag ljuger inte när jag säger att det här var det tuffaste pass jag någonsin kört. 60 intensiva minuter med högintensiv, stenhård träning. Inte alls den typen jag är van med vilket gjorde det ännu tuffare. Sjukt kul ändå fast det var en kamp mentalt kan jag lova. Här snackar vi pannben, löpintervaller i dess tuffaste slag är inte i närheten av så jobbigt mentalt och kroppsligt som detta var.

Eftersom detta var så sjukt jobbigt så ska jag självklart köra igen nästan vecka, haha. Jag ska minsann bli bra på detta! Jag ska bli så stark så det finns inte och sån här träning är verkligen vägen dit! :D Jag råder dock ingen att börja på intensiv nivå som jag gjorde för även om jag är vältränad som bara den och har en kropp som är med om mycket så var det ändå en stor chock för kroppen! Tror min krop kommer va ganska ledbruten framåt eftermiddagen idag. ;)

När jag kom hem så var jag helt förstörd! Gick en runda med Leon och sedan åt jag och hoppade direkt i säng. Min älskade man masserade min slitna kropp och sedan somande jag som en stock!

Imorse när jag vaknade var jag sjukt trött! Gick ändå upp och gick ut som vanligt. Peppad som bara den efter gårdagens pass så kände jag mig starkare än någonsin mentalt och gick fortare än någonsin. Ju jävligare det blir desto hårdare kör jag! Bring it on!! :D

I eftermiddag är tanken att jag och Peter ska gå till gymet och köra ett tungt rygg-, biceps- och magpass. Jag får väl se hur mycket jag orkar, haha! ;)

Förresten börjar jag se ljuset och dessutom lite positivt på att jag skadade mig och inte kunnat springa på ett tag. Hade nog aldrig provat mycket av det roliga och sjukt jobbiga jag nu gjort om jag kunnat springa.. När jag åter är på benen igen så ska jag kombinera löpningen med denna typ av träning så mycket som möjligt. Tror det är receptet på framgång! :)

Ha en fin tordag allihopa!! :)

Kram C

6 kommentarer:

  1. Wow... Det där låter roligt, och jobbigt. Blir sugen på att testa något liknande. :)

    Vet du, jag har också kunnat se possitivt på att jag fick ont i höften/låret och tvingades till uppehåll i springandet. Det har lyft mitt övriga tränandet till en ny nivå, och jag har t.o.m. fått lite struktur på det. Dessutom skulle jag knappast ha börjat skriva blogg om jag inte hade tvingats hålla upp med springandet. Alla mynt har två sidor. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De var sjukt kul! Precis rätt för dem som älskar att at ut sig fullständigt! Ingen för vanliga motionärer som som inte har ett pannben av stål med andra ord. ;)

      Ja, skönt att ha kommit dit nu! Troligen så hade jag väl sprungit sönder mig förr eller senare med den takten jag ökade löpmängd tidigare. Känns skönt att ha hitta mer träning som verkligen ger mig tillfredställelse i livet! Och även jag hoppas att detta kommer lyfta min träning! :)

      Radera
  2. Det verkade som askul träning! Helt galet :-D Jag vill också bli STARK! Men jag kör än så länge på skynda långsamt ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de var galet! Ingen för vanliga motionärer. Kan innebära en hjärtinfarkt eller två då tror jag. Krävs att man är väldigt tränad för att klara av en så hög belastning under lång tid.

      Skynda långsamt du och bygg upp kroppen från grunden, annars åker man bara på skador. Konditionen blir bättre mycket fortare än man bygger upp muskler och leder nämligen. :)

      Kram

      Radera
    2. Jodå, det har jag märkt. Konditionen är tillbaka, men styrkan i kroppen finns inte riktigt där än. Det syns så tydligt när jag styrketränar och behöver ta bort vikt efter vikt :-P

      Radera
    3. Det tar tid! Särskilt för oss tjejer, vi bygger inte muskler i en handvändning precis. :( Men de kommer, häng bara i! Jättekul att du kommit igång på riktigt! :)

      Radera