- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

tisdag 20 november 2012

Intervallspinning

Gomorron allihopa!

Igår var jag äntligen på ett spinningpass i min smak. Spin Intervall. :) Detta var precis ett sån´t pass som jag kan ta ut mig ordentligt på och jag gillar verkligen upplägget. :) Jag började mitt pass en kvart innan  det ordinarie började med att cylka med medeltungt motstånd och ganska höga dekandes. När sedan uppvärmningen började på passet så var jag redan i full gång och kunde lägga på mer motstånd under uppvärmningen och köra hårt. Detta betydde att jag var ganska mör i benen när det var dags för intervallerna då jag redan cyklat ordentligt i 25 minuter. ;)

Intervallupplägget var tidsintervaller där halva tiden kördes i 2:an och halva i 3:an följt av 1 min aktiv vila. Vi började på 4 min, sedan 3 min, 2 min, 1 min. Detta var första blocket. Efter ytterligare 1 min aktiv vila kom nästa block som var lika långt och därefter 5 st 1 minuters spurtintervaller på slutet. Tempot och motståndet skulle öka för varje intervall så att det blev tuffare och tuffare. Jag gick ut med hög kadens redan i första intervallen och höjde sedan kontinuerligt motstånd och tempo för att sedan spurta med högsta möjliga kadens (och svintungt motsånd) på 1 min intervallen. Det var tufft och jag fick verkligen ge allt för att hålla samma höga spurttempo på alla 5 1 minuters intervaller på slutet. Höjde även motståndet för varje så att jag var helt färdig när sista intervallen var klar. Vilken underbar känsla!! :) Jag är säker på att  min utomhuscykling i lördags gav mycket, jag kunde känna av tempo och motstånd på ett helt annat sätt. Dessutom kände jag mig starkare än någonsin och fick till det jobbigaste spinningpasset jag kört någonsin. Modifierat (dvs hårdare än originalpasset) såklart för att passa mig men ändå samma upplägg som originalpasset. :)


Bara kärlek för min del! :)


Efter avslutat pass gick jag hem glad i hågen. Blev dusch och kvällsmat innan det var dags för en prommis med Lilleman innan sängen. Somnade som en stock nästan direkt efter jag lagt mig, trött som få. Tror jag var lika sliten förra måndagen!? Det är jobbigt med måndagar helt enkelt. :S

Imorse var jag relativt pigg när jag gick upp. Blev som vanligt 11,5 km i högt tempo på Lilleman. Var på g hela morgonen och kom till jobbet redan kvart i sju. :)

I eftermiddag är det dags för ett pass axlar, bröst och triceps igen. Hoppas på bra styrka och motivation till eftermiddagen. :)

Ha en fin tisdag allihopa! :)

Kram C

6 kommentarer:

  1. Kul att du blev nöjd! Himla nyfiken på upplägget som du beskrivit lite. Vilo/återhämtningstiden mellan varje intervall inom de enskilda blocken, fanns det någon? Och hur lång i såfall?

    Behöver lite ny inspiration till mina egna intervallpass?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilotiden var alltid 1 min, mellan intervallerna (oavsett hur långa de var) och blocken. Jag skrev tydligen lite otyligt. :S Sen så gick ju intervallerna i högre tempo (och blev kortare tidsmässigt)för varje omgång så sista var hårdast och sedan "mjukstartade" man med den långa igen och lägre tempo (dock ändå ganska högt). Bara jag som körde tufft på alla intervaller för att ta ut mig rejält. :)

      Radera
  2. Låter som ett riktigt roligt spinningpass.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De var jättekul men främst ett kanonpass för att ta ut sig ordentligt oavsett hur vältränad man är! :)

      Radera
  3. åå så härligt.. länge sen jag gick på spinning.. måste bli ett någon dag :D

    SvaraRadera