- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

tisdag 13 november 2012

Mera spinning och jäkla tibiala nervh-lvete

Gomorron allihopa!

Bestämde mig för att gå på ett spinningpass sen igår. hade träningsvärk i hela kroppen efter söndagens cirkelfys och sen skulle Peter iväg på ett möte så då tränar vi gemensamt idag istället. :)

Spinningen gick bra! Körde tungt och koncentrerade mig på att göra det hela passet utan att släppa av på motståndet någon gång. Körde en hel del tunga ruscher också och eftersom jag körde tungt hela passet så blev det ganska jobbigt ändå, benen fick aldrig återhämta sig mellan varven. Träningsvärken i benen gjorde nog sitt också. ;)

Somnade tydligen som en stock igår kväll. Vaknade till vid kvart i nio och gick på toan. Undrade varför Peter inte kommit hem från mötet. Leon låg i hallen och tänkte att han kunde väl få komma in och sova hos mig tills husse kom hem. Tog med honom in i sovrummet och drog till dörren för att inte Peter skulle väcka mig när han kom hem. Tittade upp och fick se Peter i sängen! Vilken chock, höll på att få hjärtstillestånd! Han hade tydligen legat där hela tiden och varit hemma länge utan att jag märkt när han kom eller sett honom när jag gick upp ur sängen och undarde vart han var. Snacka om väck, haha! ;)

Imorse gick jag upp som vanligt och knallade med Lilleman. Foten känns mycket bättre nu. Endast lite svullnad kvar och den känns inte seciellt instabil utan som den andra foten. Jag har återhämtat mig fort efetr stukningen. dock inte på alla plan.. Provade att jogga lite igen men nerven säger fortfarande ifrån. Den är liksom stum och det går inte att springa.. Kan jogga på tå och gå fort utan att den känns men jogga normalt på framfoten är omöjligt! Jag är så himla trött!! Kör ju min rehab, använder inlägg och tränar alternativt.. Men hur lång tid ska det ta?? Det enda jag inte kan är att springa, tycker det är konstigt.. :(



"Tibialis posterior smärta
Smärta och ev svullnad från insidan av underbenet, bakom/under inre fotknölen, under foten. Är en av fotens viktigaste muskler som försöker bromsa överpronation. Tar upp mycket av den stora belastningen foten utsätts för.

Behandling: korrigering av eventuell överpronation med en ortopedisk formgjuten sula, balans och koordinationsträning, inflammationshämmande behandling" (jafysioterapi.se)
 
Inflammationshämmande behandling tog jag på orden och började imorse att smörja med Voltaren.. Hoppas det hjälper!

I eftermiddag är det dags för ett pass axlar, bröst och triceps på gymet tillsammans med Peter. Hoppas ni får en fin tisdag!


Kram C

4 kommentarer:

  1. Så tråkigt! Men du har ju inte haft detta så länge? Du blir strax bättre! Sedan tänkte jag passa på att berätta att forskning säger att antiinflammationsmedicin hämar läkning av ben och senor, vilket ju kan vara värt att betänka...

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1,5 vecka nu.. Allt är relativt men jag tycker de är länge. ;) Jag pratade faktiskt med en kiropraktor idag. Han sa att jag skulle avvakta till helgen och känns det inte bättre då ska jag återkomma. Fortsätta med alternativ träning och rehab tills dess. I annat fall så ska jag dit nästa vecka så ska han titta på det och evetuell behandling. Han sa även de där om antiinflammatorisk medicin så jag slutar med det igen. ;)

      Radera
  2. Tibalis posterior fäster ju även högt uppe i vaden..har du testat att massera där? Har själv haft lite ont i ena foten, vid den inre fotknölen, och det blev bättre efter vaden fått sig ett par rejäla massageomgångar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men jag ska garanterat prova ikväll! Brukar massera mina vader regelbundet när jag springer för de lätt blir stumma men nu har jag inte gjort det sedan skadan. Vet inte om det gör skillnad om stukningen gjorde så den kom i kläm men helt klart värt ett försök! Tack för tipset! :)

      Radera