- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

torsdag 1 november 2012

Muskelkontakt är A och O

Gomorron!

Idag är det en torsdag som blivit en fredag eftersom jag är ledig imorgon. :) Så skönt att slippa åka till jobbet imorgon. :)

Styrkepasset igår gick riktigt bra fakstiskt! Kände mig mer motiverad innan också, måndagar tror jag bidrar en del till att motivationen tryter för min del. ;) Övningarna jag körde igår var:

Rygg
Breda Latsdrag 6 set
Stångrodd med omvänt grepp 6 set
Ryggresningar 4 set
Smala latsdrag 5 set

Biceps
Stångcurl 6 set
Hammercurl 4 set

Mage
Mördarbänken raka 4 set
Mördarbänken sneda 4 set

Tri- och supersetade en hel del som vanligt. Kände bra hela passet och kontaken var grym! :) Det viktigaste när man tränar är just muskelkontakten, att man verkligen känner att den muskel man ska träna jobbar. Visst är flera muskler invovlerade i många övningar men fokus ska ligga på den del som ska tränas och det ska kännas också. Känner man inte att det är just övre delen av ryggen eller latsen som jobbar när man kör t ex latsdrag så gör man fel! Det är alltför många som är (ursäkta utrycket) viktkåta på gymet och lägger på alldeles för tungt i alla övningar (bara för att kunna säga att de tar den vikten i just den övningen??) och sedan står och sliter upp vikterna= tränar inte alls den muskeln de ska. Man ska aldrig ha tyngre vikt än att man inte kan köra hela övningen långsamt och koncentrerat med kontakt hela vägen. Klarar man inte detta så klarar man inte den vikten. Jag fokuserar bara på muskelkontakten när jag tränar och sedan skiter jag fullständigt i vilken vikt det är. Självklart ska det inte vara för lätt heller, jag kör alltid med vikter som är så pass tunga att jag max klarar 10 reps i övningen. Det är sedan dagsformen som bestämmer hur tung den vikten är, styrkan kan variera från vecka till vecka beroende på olika saker som hur bra man ätit under dagen, sovit under natten osv. Jag varierar även vikten för att klara max 6, 8 eller 10 reps beroende på dagsform och vad jag känner för men det är alltid fokus på att aldrig köra tyngre än jag klarar av med full muskelkontakt. :)


Gör rörelsen långsamt och ha kontakt med muskeln genom hela rörelsen. "Knip" gärna till lite extra i sista fasen (se fjärde bilden) innan du långsamt går tillbaka till ursprungsläget och vänder igen (innan du tappar kontakten). Klicka på bilden för att förstora! :)

I eftermiddag så är det dags för ett löppass igen, denna dag tillsammans med Peter. Funderar på om vi ska försöka köra lite lättare intervaller tillsammans så jag funderar på upplägg. Troligen orkar han inte köra mer än kanske två omgångar så jag får väl köra ett par innan i så fall. Ska klura på det där under dagen. :)

Imorgon väntar en fullspäckad agenda med städning, handling och lite shopping för min del. Kommer bli skoj. Hoppas jag får lite tid över til att vila lite extra också, det kan jag behöva. :)

Hoppas ni får en fin torsdag! :)

Kram C

2 kommentarer:

  1. Underbart med lite träningbilder! Jag gillar när du i detalj berättar om HUR du tränar och även delar med dig av dina erfarenheter...Heja C !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska försöka bli bättre på det! Gäller att få någon att fota bara.. Min man tycker det är så fasligt töntigt de där. ;)

      Radera