- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

fredag 9 november 2012

Pulsspinning

Gomorron allihopa!

Jag fick en plats på spinningen igår, skönare att köra dessa inomhuspass i grupp än ensam tycker jag. :) Det var ett nytt pass som jag aldrig varit på tidigare som hette pulsspinning. Man fick pulsband och sedan knappade man in sin maxpuls på en dator (visste man inte räknade den ut med hjälp av ålder) på det nr man hade på bandet.


Jag är ju inte så säker på vad min maxpuls är eftersom jag inte gjrt något test av detta. Jag vet att jag dock kommit upp i över 200 flera gånger när jag sprungit intensiva intervaller (de gånger jag använt pulsband) så den bör ju ligger en bit över detta. Lät ändå datorn räkna ut via ålder och fick då ett värde på 196 som är lägre än vad jag kommit upp i som max men ändå ganska nära.

Sedan såg man sin info på en stor skärm under passet. Antal slag hjärtat slog på minut syntes överst och sedan vilken procent man låg på i puls under. Det fanns även färger där en visare visade inom vilken zon man låg i. (se bild nedan)

  • Vitt: 60%- Lätt
  • Blått: 60-70% – Något ansträngande
  • Grönt: 70-80% – Ansträngande
  • Gult: 80-90% – Mycket ansträngande
  • Rött: 90-100% – Maximalt



  • Ledaren instruerade genom att säga inom vilken zon man skulle ligga i under passets gång. För det första så slog mitt hjärta väldigt "dåligt" i jämförelse till de andra. Innan vi började låg jag på 40 slag per minut och då satt jag ju ändå och cyklade lätt. Det var mindre än hälften av den som sedan kom nämast mig av de andra. Helt sjukt! När vi körde så gjorde jag som vanligt och hade bra med motstånd och höll ett högt tempo. Lyckades ändå bara komma upp i den Blå zonen och då tog jag i rejält. Ledaren sa att man skulle gå mer på känsla än monitorn men känslan är ju inte heller att det är svinjobbigt någon gång för mig med spinning konditionsmässigt. Under vilan på 1,5 minut mellan blocken så åkte min puls ner i botten fort också. Jag är inte som alla andra, haha!

    Jag växlade mellan att ha så jäkla tungt så jag nästan fick hoppa ner pedalerna och mellan att ha ganska tungt och en rejält hög dekandes (benen går som trumpinnar) och märke att jag lyckades komma upp högre när jag hade hög dekadens. Kom dock aldrig upp i de nivåerna jag skulle.. Sista låten (då var benen rätt möra) körde jag en riktigt lång intervall med supertempo och högt motstånd och lyckades då komma upp i grön zon. Ha ha! Detta var inte jobbigt någon annan stans än i benen som sagt. Inget anfådd på något sätt. Efteråt så kändes det som jag skulle kunna kört två pass till fast jag körde gärnet hela vägen. Spinning är nog helt enkelt något som jag har lätt för och det är bara att inse att det inte är en ultimat konditionsträning för mig. Tycker det är bra mycket jobbigare att cykla utomhus fort då, särskilt om man sitter ner i alla uppförsbackar. ;)

    Jag kommer ändå fortsätta att gå på spinningen för att det är skoj. Finns ju inte direkt någon annan konditionsträning i grupp som substitut nu när jag inte kan springa så det är bara att köra på! Nästa pulspass ska jag nog "fuska" och typ lägga maxpulsen på 150 eller något så jag kan komma upp i zonerna lite, haha. Det ligger jag på i ett vanligt lungt distanspass när jag springer. ;)

    Hur gick det då med mitt hästliniment? Jo, jag märkte av nästan direkt att foten mådde bättre så jag är nöjd. Svullnaden var väl ungefär som morgonen efter imorse men foten kändes piggare. Jag gick vanliga morgonrundan och det kändes ok i foten. Kändes att benen var lite trötta efter spinningen men de fick ju kämpa rejält för att försöka få lite bra konditionsträning igår. Jäklar vad jag tog i! Jag provade även att jogga några steg imorse igen. Det kändes bättre än igår (måste vara hästlinimentet)! Det gick men det kändes att det tog emot på insidan så troligtvis har även ledbandet där fått sig en törn. :( Hade fjädring på yttersidan nu dock och hopppas att det inte tar allför lång tid att läka även på insidan. Jag kommer att fortsätta behandla med linimentet 3 ggr/dagen för att försöka påskynda läkningen.



    "Tarsaltunnelsyndrom

    Orsak
    Sträckning av tibiala nerven vid tex stukning av fot eller av tryck på området. Pes planus foot eller tibialis posterior syndrom kan också orsaka problemen.
    Symptom
    diffus smärta med numbness och brännande smärta längs insidan av foten och som strålar ut mot hälen och hålfoten
    Prognos
    Oftas god.
    Vad du gör åt det
    Modifiera aktiviteter
    Sjukgymnastik
    Individuella skoilägg" (Fotcentrum.se)


    Detta är troligtvis vad jag har på insidan. Låter precis som det förutom att jag inte någon smärta som strålar ut mot häl eller hålfot utan endast öm när man trycker, stel samt känner numbness när jag försöker springa. Enligt detta så gör jag ju allt rätt nu med individuella inlägg, rehab och modifierar aktiviteter så det är väl bara att fortsätta. :)

    Idag är det fredag och nu är snart helgen här. För första gången på länge så känns det som om det kunde kvitta för mig.. Det jag brukar se fram emot mest är ju att få springa och det kan jag ju inte.. :( Få gå med Lilleman och sedan köra något spinningpass istället men det är inte alls lika kul. Kanske jag plockar ut min hybridcykel och cyklar om det är många plusgrader ute. Det är iaf lite jobbigt, haha. :) Råkade dock sträcka till vaden på det friska benet igår på spinningen så jag får väl se vad jag kan göra. Gå funkar ju i alla fall..

    Hoppas ni får en fin fredag!

    Kram C

    8 kommentarer:

    1. Skönt att du hittat spinning som substitut för förlorad löpning. Att få upp puls på cykeln handlar mycket om att hitta motståndet där man kan jobba med just puls. Det låter som att du trampade dig in i mjölksyran, vilket är inte inte på något sätt. En bra (enligt mig) instruktör guidar sina deltagare i hur de ska gå tillväga för att uppnå viss träningseffekt.

      Hoppas du kan hitta glädjen i spinning för det är absolut en träningsform där du bör kunna ta ut dig om du bara vill, vilket du verkar både vilja och kunna.

      Avslutningsvis så heter det kadens och inte dekadens i cykelsammanhang.

      SvaraRadera
      Svar
      1. Jag har ju kört spinning i flera år tidigare innan jag hittade löpningen. Förr kunde jag ta ut mig på cykeln utan problem men ju mer jag har sprungit och ju bättre tränad jag blivit så har det blivit svårare och svårare.

        Mina ben är inte cykeltränade heller och därför inte i närheten av att klara samma som min kondition troligtvis. Kör jag spinning ett tag så tränar jag nog upp cykelmusklerna så att jag kan ta ut mig bättre. Dock kan det inte jämföra sig med löpning för mig. Känslan jag har efter ett hårt löppass kan man inte får av någon annan träning (som jag vet om). Den känslan är ovärderlig! :)

        Radera
    2. Vila funkar väll också fint mellan varven!

      Behöver vi alla!

      Kram

      SvaraRadera
      Svar
      1. Jo tack! Jag tränar väl max 3 timmar per dag och vilar resterande 21 rimmar av dygnet. ;)

        Kram

        Radera
    3. Ibland kan det vara dålig kontakt med pulsbandet också?

      Men annars håller jag med dig. Spinning är "lättare" för mig än vad löpning är också. Har betydligt lättare att få upp pulsen på löpning!

      SvaraRadera
      Svar
      1. Ja, kan va det! Från början hittade den ingen kontakt alls så jag fick hälla en massa vatten på det för att få de att fungera.

        Tror att de flesta som springer mycket har lättare för spinning än de som inte springer faktiskt. Det är helt enkelt jobbigare konditionsmässigt och för kroppen med "stötarna" som gör att det blir tuffare. Det är i alla fall vad jag tror! :)

        Radera