- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

onsdag 7 november 2012

Spinning som substitut eller komplement?

Gomorron allihopa!

Igår gick jag tidigt från jobbet och skyndade mig hem för att hinna till gymet och få en plats på spinningen som började klockan 17. Jag hann dit, förnyade mitt kort och fick en plats på passet. På mitt vanliga gym byggargym så har de inga gruppträningar så det fick bli ytterligare ett kort. Jag har friskvårdsbidrag från jobbet så det blir inte så fasligt dyrt och nu har jag ser det som en spark i baken för att komma iväg och köra lite alternativ träning även sedan när jag kan springa igen. :) Nu ser jag det som ett substitut för löpningen men i framtiden vill jag att det ska vara ett komplement. :)

Det kändes ok i foten att spinna och även om jag inte varit på ett spinpass sen i somras så kändes det som jag aldrig varit borta (om man räknar bort obehaget här och var av att sitta på en smal stum sadel ;)). Jag har alltid haft lätt för spinning och kände ganska snart att jag inte alls kunde ta det lugnt som jag bestämt mig för innan. Benen ville köra hårt och bli trötta, kändes som en evighet sedan! :( Så jag gick all in med ordentligt motstånd och dubbeltempo hela passet igenom. Ändå blev jag inte trött.. Fick mjölksyra som kom och gick några gånger när jag körde stenhårda intervaller men anfådd de blev jag inte.. Spinning är tydligen min grej! Önskar att jag var ika bra på att springa men jag tror inte det är konditionen som hindrar mig där utan att benen (läs: vaderna) inte vill helt enkelt.. :(  Jag märkte att instruktören blev lite smått irriterad på mig som körde lite hårdare hela tiden men samtidigt så måste ju träningen ge något för mig och då behöver jag ta i lite extra..

Det är kul att spinna men tyvärr inte i närheten av att vara så kul som att springa.. Eftersom jag inte heller ser det som jättejobbigt så kan jag nog utan problem köra ett par pass i veckan som komplement till löpningen. Det enda som är svårt att få till för min del är tiden eftersom jag måste lägga mig så pass tidigt på kvällarna eftersom jag går upp 03.20.. Jag kan som senast börja träna vid 18 för att det ska funka och då kan det bli lite svårt att hinna jobba heltid, köra 5 mil hem och sedan springa innan.. :( Vi får se hur vi löser det helt enkelt. :)


Jag saknar..

Efter spinningen skyndade jag hem och körde mitt rehab program för foten. Blev första mer avancerade passet för foten sedan stukningen. Den enda övningen jag inte kunde köra vara balansplattan eftersom jag inte äger någon än.. Blir att köpa en sådan i helgen. :) Passet gick i vilket fall bra och balansen kändes ok även om den är klart försämrad sedan innan. Nu ska jag i vilket fall köra detta varannan dag ett bra tag så får vi se hur det går med läkningen. Fick tipset av min chef (som också är träningsnarko) att köpa något medel på en hälsokostbuktik som jag sedan skulle sova med i omslag för att dämpa svullanden. Jag hann som ni förstår inte ta mig till en affär igår så jag improviserade med att smörja in mig med Peters tigerbalsam istället. Det funkade fakstikt för att dämpa svullnaden! :) Baktill vid hälsenan hade den försvunnit nästan helt imorse och den var bättre framtill också. :) Ska sova med det på några dagar nu tänkte jag. :)

Imorse så blev det vanliga morgonrundan med Lilleman och det kändes faktsikt lite att benen fått jobba igår kväll. Inte för att det fick mig att sakta ner men det blev lite jobbigare- me like! :) Annars så är de enda sviterna jag har från igår ömhet på diverse utsatta ställen efter spinsadeln igår. Känns att jag var där kan vi väl säga! :S Blir alltid så när jag inte kör spinning regelbundet, haha! ;)

I eftermiddag ska jag till gymet med Peter igen och köra rygg, biceps och mage. Hoppas jag är lika stark i kropp och motivation som i måndags. ;)

Ha en fin onsdag allihopa! :)

Kram C

6 kommentarer:

  1. Ibland kan återhämtning från löpning vara bra också, satsa på och bygg upp knän i gymet, och cykla när tid ges..Man får se det fina i det som finns....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag vet och jag försöker.. Ibland känns det bara lite tungt när man älskar något så mycket. Grejen är att det kan bli lång väntan också vad jag läst.. Hoppas jag har tur!

      Radera
  2. Skönt att du kan finna glädje i andra träningsformer också! Men jag förstår att du saknar löpningen. Håll ut, snart är du där :-)

    Vad roligt med spinning! Det var evigheter sen för mig :-) Jag är skitsugen på att förnya mitt gym och spinnkort!!

    SvaraRadera
  3. Jag finner glädje i alla träning efetrsom jag älskar att röra på mig. Sen är det klart att man föredrar en del framför annat men huvudsaken är ändå att jag kan träna överhuvudtaget. :)

    Det är skoj! Köp ett kort du, skonsam träning också så du behöver inte va rädd för alla de där komplikationerna man tydligen kan få av löpningen. ;)

    SvaraRadera
  4. Förstår att det känns tungt att vara skadad när man älskar att göra något som du gör. Tur ialllafall att det finns annan typ av träning. Men vet hur det känns eftersom jag haft svårt att springa i perioder.

    Konstigt att instruktören verkade bli irriterad för att du körde hårdare. Själv tycker jag bara att det är kul om någon av mina deltagare på mina pass tar i extra. Ger mig själv bara en extra kick.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man får vara glad att man kan träna alls! Sen är det alltid kul att hitta glädje i nya träningsformer också. :)

      Så hade jag med känt om jag var instruktör och de flesta brukar göra det. men det finns alltid de som störs sig på det mesta här i livet. Den där typen som hittar fel i allt du vet. ;)

      Radera