- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

måndag 21 oktober 2013

Jag har nått mitt mål!!

Gomorron!

Hoppas er helg varit lika bra som min! Jag har sprungt, tränat och umgåtts med fina människor. Kunde inte haft en bättre helg med andra ord! :)

I lördags började jag med 6,5 km morgonjogg med lillen. Efter en  (lite för) stor grötfrukost och en mage som stod i fem hörn fick jag vila lite på maten för att senare kunna springa veckans långpass. Började strax innan nio denna morgon och det blev en runda i mina hemmatrakter då jag hade en hel del andra saker inplanerade denna dag efter lunch. Benen var väl inte i piggaste laget denna dag men pinnade ändå på rätt bra och det blev 23,5 km (snittempo 5:23 min/km) denna dag.

Efter en dusch och lite mat i magen fixade jag till mig och åkte in till coach Klint för att göra min sista (för nu) kalipermätning. Jag nådde nämligen mitt slutmål denna vecka som var 68 kg, eller man kan säga att jag spräckte det eftersom jag vägde in på 67,6 kg denna morgon. :)

Kalipermätningen gick riktigt bra och visade på att jag var i så bra form som jag vill vara! 12,8 % kroppsfett är vad jag ligger på nu och jag ska alltså inte ligga lägre än detta. Mitt mål var en fit, hälsosam kropp som jag har nu och jag är riktigt nöjd och stolt över vad jag åstadkommit! :)

Jag har även fått en rumpa tack vare coach Klint och all tung benträning! Detta har jag minsann inte naturligt och jag är så stolt över vad jag lyckats med under denna period. Trägen vinner!!! :)

När jag var som sjukast vägde jag in på 77 kg så vad jag väger idag är nästan 10 kg mindre än detta. Nu var inte allt detta fett såklart utan även mycket vätska men det är ändå en hel del. När coach Klint tog över min diet så vägde jag in på 72,9 kg och jag har sedan dess gått ner 4,1 kg rent fett. Förutom detta även lite vätska samt lagt på mig muskelmassa. #win

Mätvärdena ser ut som följande:

2013-05-30

72,9 kg, 12,8 kg fett (17,5 %)

2013-10-19

67,6 kg, 8,7 kg fett (12,8%)

Vikt: -5,3 kg
Fett: -4,1 kg
Biceps: -0,6 mm
Triceps: -5 mm
Chest: -0,6 mm
Midaxillary: -3 mm
Abdominal: -10,6 mm
Suprailiac: -1,4 mm
Thigh: -6,2 mm
Calf: -3,6 mm
Subscapular: -0,8 mm
Lower back: -12,2 mm

Här visas alla mätpunkterna.

Procentsatsen är uträknad genom coach Klints egen metod då det faktiskt idag inte finns någon metod som tar hänsyn till alla parametrar som spelar in som t ex längd, vikt och kön på ett korrekt sätt. Procentsatserna i slutändan skiljer sig dock inte jättemycket (t ex endast 0,2 % från Parillo 9pt) och jag har fått värdena på alla andra mätmetoder också såklart. :) Det skiljer sig dock mer mellan utgångsläget och nuläget i Parillos 9 punkt som säger att jag förlorat 6 % fett medan coach Klint säger att jag förlorat 4,7 %. Jag väljer ändå att följa coach Klints metod i detta. :)

Före och efter. Detta är dock inte hela sanningen för bilden till höger är från februari och jag vägde in på 72,5 kg där (alltså mindre än när coach Klint tog över) och jag gick därefter upp ändå till 77 kg (mars) innan jag började gå neråt igen. Detta finns dock inte bilddokumenterat eftersom jag mådde så pass dåligt att jag inte klarade av att fota mig själv... :(
 
Det finns inte ord för hur tacksam jag är över all hjälp jag fått av min vän och coach Mattias Klint. Han har varit ett sådant stöd för mig genom hela processen och stått ut med mitt gnäll, tjat och frågor. Han är verkligen guld värd! <3 Det är inte många som stöttat mig i detta så jag är extra tacksam för de som förstår mig och vilket slit och arbete som verkligen ligger bakom detta.
 
 Även om man inte tycker att detta är fint eller något man själv eftersträvar så är det ju faktisk så att vi alla har olika mål i livet och inga mål är mindre viktiga än andra i mina ögon. Alla som kämpar och lyckas är vinnare i mina ögon. Mot vad det än må vara här i livet! :)

Efter den lyckade kalipermätningen så tog jag en fika tillsammans med min vän Linda och myste ett par timmar innan det var dags att tuffa hemmåt för att laga mat och mysa med Lilleman. Peter kom hem redan vid 19 på lördagskvällen då han struntade i middagen efter tävlingen för att komma hem till mig och Leon. Hela familjen fick således en mysig lördagskväll tillsammans. :)

I söndags började jag dagen med 13 km morgonlöpning (första 6,5 km tillsammas med lillen) och sedan blev det tvätt, städ och frukost innan jag åkte in till gymet för att köra veckans benpass tillsammans med coach Klint. Passet gick riktigt bra och vi satsade mycket på teknik i djupet på böjen samt att alla övningar skulle ta så bra som möjligt på rumpan. Fler set och mindre övningar alltså. :) Övningarna vi körde var:

Ben & rumpa
Djupa knäböj
Djupa böj i nya benmaskinen (den är sjukt bra!!)
Omvänd hacklift
Liggande legcurl
Sidoutfall/enbensböj i Smith
Gående utfall

Oj oj vad det brände fint resterande del av dagen efter detta pass. Jag har redan nu sinnesjuk träningsvärk precis överallt i ben och rumpa. #win

Kvällen abslutades sedan med filmmys, god mat och godis. Helt perfekt avslutning på en perfekt helg! :)

Imorse var det en stelbent tjej som pinnade runt 7 km morgonprommis med sin vapendragare. I eftermiddag bler det ett pass axlar och bicpes med Peter i vanlig ordning. Ha en fin måndag allihopa! :)

Kram C

8 kommentarer:

  1. SNYGGT JOBBAT !!!
    mvh Rolf

    SvaraRadera
  2. Hej Camilla! Jag kikar in ibland på din blogg ifrån jogg.se, inte så ofta men det händer. Grymma resultat du fått från väldigt hårt arbete förstår jag. Önskar jag var lika målmedveten men jag slarvar för mkt med maten (vill lägga på mig muskler). Mvh Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! :) Om du bara bestämmer dig så är jag säker på att du kommer att lyckas! Det mesta sitter i huvudet. :)

      Mvh C

      Radera
  3. All cred till dig! Grattis och WOW - bra jobbat! En inspiration. /Johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Johanna! Va glad jag blir! :)

      Radera
  4. Ja det är väl så! Vi får kämpa på :) Ha d

    /Magnus

    SvaraRadera