- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

torsdag 24 oktober 2013

Mer energi= ökad styrka?

Gomorron!

Jag vill börja med att tacka för alla fina orden (och likes) jag fått här och på jogg-sidan gällande det jag skrivit de senaste dagarna. Det värmer ska ni veta! <3

Eftersom jag nått mitt mål viktmässigt så har jag denna vecka börjat öka på mitt energiintag för att inte gå ner mer i vikt. Det var då en självklarhet att jag genast skulle bli starkare på gymet då ett av de nya målen ligger 1,5-2 timmar innan träningen för att ladda kroppen extra inför vikterna. ;) Det var ju inte riktigt så upptäckte jag igår. Var minsann inte alls starkare i brösten och blev faktiskt riktigt besviken innan jag faktiskt insåg att det kankse tar lite tid innan kroppen helt kommit i form med ny och mer mat. Jag kommer få testa mig fram nu ett tag framöver för att se vad för energi som jag tränar bäst på. Jag har dock inte havregrynsgröt (som jag gillar bäst) som alternativ då jag behöver äta målet innan jag går från jobbet för att det ska ligga rätt i tid inför träningen, annars hinner inte kroppen ta upp energin innan passet. Denna vecka provar jag kvarg (som yoghurt med extra västka i samt vanilj) med Pauluns Granoula i. Det är verkligen svingott men än har jag inte märkt av någon energiboost så jag kommer att prova något annat om det inte ger de resultat jag vill ha. Viktigt här är att jag får i mig kolhydrater av den bra sorten i vilket fall. :)

 

 
Triceps gick betydligt bättre igår dock även om jag knappast var superwoman där heller. ;) Övningarna vi körde igår var;

Bröst
Bänkpress 5 set
Lutande bröstpress 4 set
Flyes i maskin 4 set

Triceps
Dips 4 set
Press med rep över huvudet 4 set
Push downs med stång i cc 4 set

Mage
Mördarbänken superset raka och sneda 4 set (maxreps)
Mörarbänken crunches med viktplatta supersetat med rotation med viktplatta 4 set

Imorse började jag med 14 km morgonjogg (första 6,5 km med Leon). Det är sjukt varmt ute nu på mornarna och blåser rejält. Saknar faktikst den lite kyligare friskare luften, det här råa och regniga är inget vidare. :(

I eftermiddag är det dags för rygg och rumpa att få sig en omgång. Hoppas på bra styrka idag för jag behöver verkligen allt av den till ryggen om den ska börja växa lite mer. :)

Kram C

3 kommentarer:

  1. Hej! Härligt att det går bra för dig och att du nått ditt mål. Nu är det "bara" att fortsätta mot nya. Jag undrar hur många reps du kör i varje set, samt när och vad som gör att du ökar tyngden på de övningar du kör på gymmet?
    Hälsningar från mig som älskar att vara ute länge och testa mina gränser. Lycka till i fortsättningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Tack! :)

      Jag kör alltid minst 6 reps och som mest 12 beroende på vikten. Ökar oftast för varje set eller kör på maxvikt alla set om jag redan är varm och stark. Dagsformen bestämmer vad som är max helt enkelt. Jag kör alltid så att det blir tungt men försöker variera vikten lite i olika övningar mellan att jag klarar mellan 6-10 reps. Om jag inte klarar av vad jag tänkt så kör jag dropsset d v s sänker vikten mitt i setet och fortsätter direkt och det är också då ofta setet blir 12 reps. :)

      Tack och lycka till du med! :)

      Radera