- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

onsdag 2 november 2011

Benträning- tråkigt men viktigt!

Godmorgon alla glada! :)

Benpasset igår gick riktigt bra! Jag fick kanonkontakt i alla övningar och kände mig stark. :) Gillar ju som ni vet inte att köra ben och mycket av det beror på att jag aldrig maxar i vikterna, det är ju alltid rolgare att ta i för kund och fosterland. Grejen är den att jag alltid får en sån jäkla muskelinflammation när jag maxat och detta brukar hålla i sig nästan en vecka.. Under denna tid kan jag inte gå som jag ska med Lilleman eller springa. jag maxar därför inte för att inte riskera detta. Både för Lillemans och min egen skull (jag mår ju inte bra av att inte få röra på mig). Jag kör ju ändå ganska tungt fast fler reps så jag blir trött och får träningsvärk, bara inte så illa så jag inte kan röra mig. Dock påverkar detta min löpning eftersom jag inte kan löpa onsdagmorgon (som jag skulle vilja) eftersom benen är slut och det är fasligt jobbigt även onsdag eftermiddag vilket gör att jag oftast hoppar även detta pass. Tror mina ben mår bra av detta för de måste vila nån gång och den tunga benträningen är viktig för löpningen.

Det blir en faslig belastning på knän och leder när man springer och detta verkar mer nedbrytande än uppbyggande vilket gör att det krävs även uppbyggande träning för att inte dra på sig skador. Jag hade ju tidigare problem med ett knä och detta har försvunnit av mitt förbättrade löpsteg och min tunga benträning. Ju mer muskler du har i benen, desto mer har du att hålla emot kroppen med och desto mindre belastning blir det på knän och leder. :) Så strunta inte i benstyrka och bara spring, då får du nog förr eller senare problem.. Sen är det ju ett stort plus att man även tränar rumpa när man kör ben, och vem vill inte ha en vältränad rumpa? :)


Dessa övningar körde jag igår:

Ben
Knäböj 5 set
Utfall med hantlar 3 set
Sittande legcurl 4 set
Benspark 4 set

Sedan körde jag ju även mage:

Mage Superset
Mördarbänken, raka situps med viktskiva 4 set
Mördarbänken, sneda situps med viktskiva 4 set


Imorse blev det då 11,5 km morgonprommis med Lilleman. varmt och skönt ute, så här års förra året så var det minus och snö. Jag är så tacksam för att detta låter sig vänta av flera anledningar. Hoppas det kommer snö men endast lite så det varken påverkar löpningen, promenaderna eller bilkörningen till jobbet. Det är väl inte så troligt men hoppas kan man ju! :)

I eftermiddag så blir det troligtvis vila. Nu när det är vintertid så är det även mörkt när jag kommer hem från jobbet och då blir inte motivationen större för att ge sig ut på ett lugnt distanspass med tunga ben fulla av träningsvärk. ;)

Kramar C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar