- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

fredag 15 juli 2011

Frågor och svar

Jag har en fråga angående att äta kolhydrater till middag. Är det alltid en nackdel? Kan de inte vara bra laddning om man ska träna morgonen efter? Jag menar kroppen slutar ju inte att jobba och kräva energi bara för att det är natt. Det går ju åt energi även att sova. Eller har jag fel?
Hur gör man för att orka träna på morgonen innan frukost om man inte har ätit ett kvällsmål. JAg har ibland funderat på att träna innan frukost men det känns som att kroppen inte orkar då. Jag är rädd att jag ska svimma eller nått.


Självklart är det inte alltid en nackdel att äta kolhydrater på kvällen, det beror på vad man har för syfte. Om syftet är att tex gå ner i vikt så är det ganska bra att undvika kolhydrater på kvällen då dessa kan omvandlas till fett då de förbrukas på samma sätt när vi sover som när vi är vakna. Att istället äta proteiner är bra då detta är mycket kostsamt för kroppen att omvandla till fett och samtidigt viktigt för att musklerna ska få den energi de behöver för att inte brytas ner. Kroppen jobbar inte på samma sätt när vi sover och förbrukar inte lika mycket energi som i vaket tillstånd men självklart behöver kroppen energi! Det viktigaste är att lyssna på kroppen och ge den va den behöver. Om man ska träna högintensivt på morgonen så kan det mycket väl behövas kolhydrater kvällen innan för att orka men detta är väldigt individuellt. Att gå en powerwalk brukar många oftast klara av men att det sedan blir jobbigare att tex springa. Det är många som inte kan springa (eller gå för den delen) överhuvudtaget utan att äta innan och om detta är fallet så tycker jag att man ska äta också. Det är viktigt att arbeta med sin kropp och inte emot den! Mitt tips är att prova att äta kolhydrater på kvällen och se om detta gör att du kan träna innan frukost, funkar detta för dig så ät kolhydrater kvällarna innan du ska träna på morgonen. Fungerar det ändå inte och du vill träna på morgonen så tycker jag att du ska äta en lätt frukost innan du ger dig ut som t ex protein och en banan, lite yoghurt eller likande. Detta är mat som du inte så lätt får håll av om du t ex ska springa. Sen vill jag inte rekomendera att gå och träna tung styrketräning innan frukost någon gång för det är väldigt viktigt att kroppen har ordentligt med energi när syftet är att bygga muskler. Träning innan frukost är endast för att förbränna fett. När vi sovit är glykogendepåerna nästan obefintliga i kroppen och detta tvingar kroppen att använda fett som bränsle. Det finns även många studier som visar på att skillnaden i förbränning är obefintlig mellan träning innan och efter frukost.. Jag vet inte vad som är rätt men av egna erfarenheter så har jag förbränt bäst innan frukost och därför kör jag på det men som sagt, lyssna på din kropp!

Jag har ibland försökt äta mindre kolhydrater men blir så jäkla godisugen då. Har du några tips mot det problemet?
Jag brukar snarare bli mindre godissugen av att äta mindre kolhydrater men det är ju precis som allt annat väldigt individuellt! Godissug har jag själv en rejäl dos av och man skulle kunna säga att jag har ett sockerberoende vilket även skulle kunna vara desamma för dig! Då blir man lätt godissugen och ofta om man ätit något med socker i då beroendet gör att man blir sugen på mer. Jag har tacklat detta problem genom att helt utesluta socker i min kost förutom på lördagar (och ibland söndagskvällar när jag fuskar, haha) och detta gör att jag inte alls har något sug efter godis annat än på just lördagar. Jag tog helt enklet kontroll över mitt beroende och begränsade det. Förr kunde jag bli sugen på godis varje kväll och det är vaken bra för formen eller tänderna att äta socker varje dag. Det är det vi äter och gör varje dag som gör skillnad så att äta godis nån gång ibland sätter sig inte på kroppen. Jag tycker inte att man ska ha några förbud mot att äta det man älskar bara för att det är ontyttigt men det är viktigt att försöka begränsa det. Jag har valt att göra detta genom att äta "skit" en gång i veckan men jag kan inte heller kontrollera mitt godisätande så att äta lite då och då fungerar inte för mig! Sen har jag märkt att ju dåligare mat jag äter, desto mer sugen blir jag på godis.. Så att äta nyttigt borde stilla ditt sug efter godis och gör kolhydrater dig mindre sugen så tycker jag du ska ge din kropp det. Håll dig till bra långsamma kolhydrater så borde det inte vara någon fara för formen. Ett annat tip är även att köpa kromtabletter (finns på hälsokostaffärer) då detta kan stilla sockersuget.

Blir du inte hungrig i mellanåt? Hur hanterar du det i sånna fall? Ens inte när jag var som sjukast i anorexi med ett bmi på 12 kunde jag hoppa över kvällsfika eller frukost för jag var så hungrig. Nu är jag normalviktig men tycker att jag ständigt är hungrig. Känns som att jag äter ganska mycket i jämförelse, vilket känns jobbigt.
Du verkar ha full koll på allt du får i dig jag önskar att jag hade lite mer kontroll men inser också att det kan vara farligt att bli för stram i upplägget. Hur gör man för att hitta en balans? Kan du tex göra avkall på dina rutiner om du blir bjuden på middag en vanlig kväll i veckan? Sånt vet jag inte själv hur jag ska hantera.
Självklart blir jag hungrig emellanåt och då äter jag! Säger min kropp att den behöver enrgi så behöver den det! Man ska aldrig hoppa över några måltider då detta endast verkar nedbrytande för kroppen och dessutom gör att du äter dubbelt så mycket när du väl får mat bara för att du är så hungrig... Jag äter alltid var 3-4 timme för att hålla mina insulinnivåer på en jämn nivå och detta gör att jag inte behöver lika mycket mat vid varje mål. Att hitta en balans är inte alltid lätt man jag har gjort det genom att lära mig om vilken mat som är bra och vad min kropp behöver för att må bra och för att jag ska kunna träna så mycker som jag gör. Kunskap är kraft! Sen så är jag inte jättestrikt alla dagar och vill jag äta något så gör jag det, man kan inte vara perfekt jämt! Om jag blir bjuden på middag i veckan så går jag på den och väljer sedan de nyttigast alternativen som finns att äta. t ex så kan man skita i den friterade potatisen eller såsen. Har man inga valmöjligheter kan man äta en liten potion och sedan fylla på med bra energi när man kommer hem.

Kramar C

2 kommentarer:

  1. Tack vad snällt av dig att svara på alla mina frågor :)

    SvaraRadera
  2. Det var så lite så! Bara att höra av dig om det är något annat du undrar! :) Kram C

    SvaraRadera