- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

onsdag 13 juli 2011

Lågkolhydratsbröd

Ikväll är jag fiskeänka och hade ingen lust att ställa mig och laga middag när det bara är jag som ska äta.. Hittade ett recept på lågkolhydratsbröd på internet som jag bestämde mig för att tillaga. Brödet blev faktiskt jättegott!! Då vi inte äter mycket bröd här hemma så fanns det inte mycket till pålägg hemma så jag fick äta mina mackor med stekt ägg som jag sedan lade en skiva ost på som jag lät smälta i ugnen. Lät de gott eller
? Haha! Det var faktiskt helt ok men jäklar va mättande det var!! Jag gjorde tre mackor med tre ägg och jag fick bara i mig 2,5 utav dessa.. Och jag äter ganska mycket mer än vanliga Svenssons om vi säger så.. Brödet kan vi alltså säga är snålt på kolhydrater, rikt på protein och väldigt mättande! Kanon helt enkelt!! Här kommer receptet:

Lågkolhydratsbröd

1,5 dl krossade linfrön 
1 (rågad) dl havrekli 
3 hela ägg
4 äggvitor
1 msk bakpulver
1 tsk salt
1,2 dl vatten
2 msk valfritt sötningsmedel
0,8dl olivolja
Sätt ugnen på 175 grader och grädda i ca 30-35 minuter. Du ser när brödet är klart och fått fin färg.

Resultatet:

Smeten blir ganska lös så jag valde att göra brödet i en vanlig stor ugnsform som jag smörjde med lite extra olivolja (för säkerhetsskull).

Färdiga smörgåsar! De är mycket godare än de ser ut! Prova! :)

Kramar C

2 kommentarer:

  1. Ok så... hade du velat vara min nya bästa kompis? haha Nej men jag tycker verkligen att du har den livsstilen som jag strävar efter och ser dig som en enorm inspirationskälla! Får man fråga hur kosten ser ut för dig på en "vanlig" dag?

    SvaraRadera
  2. Åh vilken komplimang! Tack så jättemycket Samantha! :) Jag blir jätteglad när jag kan inspirera andra! För att det ska vara lätt att träna så är det viktigt att hitta någon träningsform som man tycker är rolig och jag tror alla kan hitta någon om de bara prövar sig fram. :) Jag ska lägga upp ett inlägg om hur min kost ser ut en vanlig dag! Tack återigen för att du skrev! :) Kram C

    SvaraRadera