- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

fredag 15 juli 2011

Mitt kostupplägg

På förfrågan så ska jag skriva hur jag äter en helt vanlig dag. Jag blir så oerhört glad när ni kommenterar och tar gärna emot önskemål om vad ni vill att jag skriver om så ska jag försöka tillgodose dessa. :)

Jag brukar alltid börja dagen med att ta några BCAA och även någon uppiggande fettförbrännare (jag föredrar Tartarus) innan jag ger mig ut på morgonprommis och/eller ett löppass. Om jag väljer att gå hem och lämna Lilleman innan löpningen så brukar jag även dricka en proteindrink innan passet (ibland även en banan om jag känner mig orkeslös). Sedan brukar dagens kost se ut så här på ett ungefär:

Frukost
1 proteindrink (Jag föredrar 100% Whey Protein från Scitec Nutrition, finns på Gymgrossisten.com)
Råg/havregrynsgröt på 1 dl rågflingor och 7 cl havregryn. Jag brukar även (förutom vattnen 2,5 dl) ha i lite Fun Lignht Apear och massor med kanel för att gröten ska smaka gott. :) Jag gillar min gröt tjock men det är ju en smaksak. :) Till gröten så äter jag (mycket) gojibär och minmjölk.
Jag tar även en omega 3 tablett och dricker ett glas Berocca.
Denna frukost är stående och jag äter lika 7 dagar i veckan. Jag gillar gröt, haha! ;)

Förmiddagsmellanmål
Vanligtvis endast en proteindrink men om jag har gymat innan så blir det även en banan.

Lunch
Till exempel köttfärssås och dinkelpasta. Detta varierar då det oftast är en matlåda från kvällen innan men det är alltid vanlig mat som jag tillagat så fettsnålt och proteinrikt som möjligt. Jag äter i vilket fall alltid kolhydrater till lunchen och det brukar ligger på ca 70-80 gram (3-4 dl färdigkokt dinkelpasta). Jag väljer bra kolhydrater t ex dinkelpasta (går även bra med fullkorn), fullkornsbulgur, fullkornscouscous eller likande.

Eftermiddagsmellanmål
Om jag ska träna efter så äter jag alltid min kvargyoghurt som jag gör på 200 gram kvarg som jag späder ut med lämplig mängd vatten (rör om så det löst sig till en yoghurtkonsistens). I denna har jag sedan ekologiskt vaniljpulver (finns på ICA) och sötningsmedel (valfri sort) efter behov (så det smakar bra). Till detta äter jag sedan havreringar från Frebaco (jag föredrar de med hallon och jordgubbar), dessa har inget tillsatt socker och smakar kanon. :)
Om jag inte ska träna så äter jag (läs: bör äta) 200 gram kvarg som jag blandar med valfri fun light. Till detta brukar jag ha lite frusna hallon, jordgubbar eller mango. Ofta äter jag ändå min yoghurt med havreringar ändå eftersom det är såå gott! ;)

Middag
Chilli con carne, någon god gryta med fläskfilé eller kyckling, köttfärssås etc. Till detta så brukar jag äta vanlig sallad eller wokade grönsaker alt grönsaker i ugn. Jag brukar inte äta kolhydrater på kvällen då det helt enkelt inte behövs. Maten jag äter till lunchen är ju sedan densamma som kvällen innan fast med extra kolhydrater till. :)

Kvällsmål
Äter ofta ingenting då jag lägger mig tidigt (ni vet ju hur tidigt jag går upp, haha ;)) men om jag blir hungrig så dricker jag en protein drink.

Lördagar äter jag alltid precis vad jag vill och det brukar oftast bli McDonlads till lunch, pizza till kvällen och sedan en hel del godis och chips. ;) Det är meningen att jag ska hålla mig borta från godiset de andra dagarna i veckan men på sitone så har det även blivit lite godis på söndagskvällarna också.. ;) Men nu brukar jag träna en hel del på söndagarna så det går nog jämt upp ändå. ;)

Nu är det dags för semester och det betyder lösare tyglar, hur lösa återstår att se men jag kommer inte vara så strikt som jag brukar den kommande veckan.. Eftersom jag endast har en veckas semester i år så ska det väl inte göra alltför mycket skada.. ;) Så kommande vecka kommer innebära mer mat och mindre träning för min del = semester även för kroppen. Laddning med ny energi inför hösten helt enkelt. :)

Kramar C

3 kommentarer:

  1. Jag har en fråga angående att äta kolhydrater till middag. Är det alltid en nackdel? Kan de inte vara bra laddning om man ska träna morgonen efter? Jag menar kroppen slutar ju inte att jobba och kräva energi bara för att det är natt. Det går ju åt energi även att sova. Eller har jag fel?
    Jag har ibland försökt äta mindre kolhydrater men blir så jäkla godisugen då. Har du några tips mot det problemet?

    Hur gör man för att orka träna på morgonen innan frukost om man inte har ätit ett kvällsmål. JAg har ibland funderat på att träna innan frukost men det känns som att kroppen inte orkar då. Jag är rädd att jag ska svimma eller nått.

    Blir du inte hungrig i mellanåt? Hur hanterar du det i sånna fall? Ens inte när jag var som sjukast i anorexi med ett bmi på 12 kunde jag hoppa över kvällsfika eller frukost för jag var så hungrig. Nu är jag normalviktig men tycker att jag ständigt är hungrig. Känns som att jag äter ganska mycket i jämförelse, vilket känns jobbigt.
    Du verkar ha full koll på allt du får i dig jag önskar att jag hade lite mer kontroll men inser också att det kan vara farligt att bli för stram i upplägget. Hur gör man för att hitta en balans? Kan du tex göra avkall på dina rutiner om du blir bjuden på middag en vanlig kväll i veckan? Sånt vet jag inte själv hur jag ska hantera.

    SvaraRadera
  2. Tack så väldigt mycket för ett fint och detaljerat svar!!! Jag vill nog läsa igenom det 10 gånger, skriva lite anteckningar och suga åt mig all visdom som finns däri :).

    SvaraRadera
  3. Varsågod! Jag säger inte att detta är perfekt men det fungerar för mig! :) Kram C

    SvaraRadera