- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

måndag 8 oktober 2012

Blandad kompott i solsken och nya skor till salu..

Gomorron allihopa!

Helgen har averkligen varit underbar! Inte en droppe regn bara sol hela tiden! :)

I lördags morse så började jag med 5 km morgonprommis med Lilleman innan fruksot och städning i väntan på att frukosten skulle smälta lite så jag kunde spriiinga. :)

Vid nio gav jag mig ute på mitt pass. Även om solen sken så var det kallare ute idag så vantar och tjocktröja på under jackan. Benen kändes pigga men tyvärr hade jag ätit lite väl mycket frukost och vilat lite för kort tid innan jag gav mig iväg.. Den första milen var förjävlig med andra ord.. Mådde så sjukt illa och hade maten i halsen.. Trodde jag skulle spy hela tiden.. :( Till sista så la sig dock känslan och jag kunde springa på som vanligt och njuta av det underbara vädret. :)

Hade tittat ute en ny sträckning som jag skulle springa denna dag. Från den 17:e kilometern så började det gå uppför.. Det var uppförsbacke, på uppförsbacke på uppförsbacke.. Fattar inte hur det kan gå så mycket uppför och inget nedför!? Jag följde GPS:en på mobilen för att komma rätt och tills lut så kom jag rakt in på en stor bergstäkt! Enligt GPS:en så gick vägen rakt igenom.. Kollade alternativa vägar men insåg att alla alternativ utom igenom bergstäkten skulle innebär en omväg med minst en mil.. Och rundan skulle bli lång redan med denna sträckning.. Jag bestämde mig alltås för att försöka leka bergsget och ta mig förbi täkten. Sprang på klipphällar på sidan  om stupet ner i täkten (alltså nu snackar vi sjukt brant! Hade jag snubblat och fallit så hade jag varit stendöd!!). Tog mig till slut förbi och tog mig sedan förbi stängslena in på området där de som ansvarade för täkten hade sitt kontor osv. Löpte igeom allt och sedan fick jag åter klättra genomstängsel för att ta mig ut på den vägen som jag skulle! Jag och vägar säger jag bara, kan man ha mer otur? Ha ha! ;)

Här lekte jag bergsget! :)

Härirån var det sedan lugna puckar resterande del hem. Blev en del asfaltsväg innan jag kom in på grus och sedan terräng (träffade orädda kor :)). Blev både banat och en del obanat (för att gena så inte rundan skulle bli för lång) och sedan återigen lite asfalt innan jag var hemma denna dag. Totalt blev rundan 35,14 km lång och snittempot 5:38 min/km. Nytt distansrekord för mig, inte med mycket men ändå. :)

Hon var inte rädd minsann! :)

I söndags så gicvk jag upp tidigt som vanligt för att hinna gå vanliga 11,5 km rundan med Lilleman innan det var dags för tvättstuga och matlagning inför veckan.

Imorse var det åter dags för ett löppass igen. Började med 4,4 km morgonjogg med Leon som vanligt (snittempo 5:37 min/km). Idag var han seg i kolan kan jag lova.. Fick stanna och vänta på honom mest hela tiden. Blev rätt mycket godis och käk för hans del igår så han var väl lite tung i rumpan kanske. ;) När jag lämant av ett stycke död hund så var det dags att svira om till nya skorna Nike Free 4.0 V 2 för att ta premiärrundan. Jag kände nästan direkt att skorna inte kändes bra.. För det första så satt de tight kring framfoten trots att de var breda ( då köpte jag 4.0 istället för 3.0 bara för att de fått kritik för att vara smala, jag har ju min knöl att tänka på..). Satt åt rejält om knölen och det gjorde ont.. Hade hört att de skulle kännas som strumpor på foten!? De var ingen frihetskänsla alls i dessa skor för mig med breda fötter med knölar.. :( Förutom detta så kändes de allmänt stela och osköna, fick inget flyt alls i löpningen och som att inte det räckte så gick det långsamt.. Velade fram och tillbaka flera gånger om att vända hem och byta till Kinvaran men bestämde mig för att ge dem en chans.. Det höll ca 5 km sedan gav jag mig hemåt. Totalt blev rundan 6,68 km i snittempo 5:17 min/km. Jag har svårt att se att jag ska kunna använda dessa skor.. Om någon vill köpa dem så får de jättegärna göra det! Jag betalade 800 kr för dem så 700 borde ju var ett pris med en rimlig rabatt för de 6,7 km jag sprungit i dem.. De är som sagt endast använda på denna runda, strl 43 i herrmodell (som jag alltid köper för att de ska va så breda som möjligt för knölarnas skull..) och svarta och röda. Mycket snygga men passar inte alls mina fötter! :(

Så här ser de ut!

Bara för att se om det var skorna och jag som inte trivdes ihop eller om benen helt enklet var sjukt slitna efter lördagens monsterpass så svirade jag om till mina Kinvara och gav mig ut en liten sväng till. Det var som att sväva på moln från första steget! Dessa skor passar verkligen mina fötter! Breda och sitter inte åt, känns som man inte har några skor på sig nästan. Underbara skor!! :) Extra-rundan blev 3,23 km i snittempo 5:06 min/km. Detta med bra mycket mindre effort än passet i Nike-skorna.. De passar mig inte helt enkelt!

Denna vecka så ska jag ta vila från styrketräningen och kommer bara springa och gå.. Detta innbär att jag kommer vara ledig i eftermiddag. :) Jag kommer att lämna in min bil på en verkstad här vid jobbet varje dag de närmsta dagarna för att de ska fixa skadan jag fick när jag blev påkörd av lastbilen om ni minns..? Fick inte ett öre av försäkringsbolaget eftersom jag inte hade vittnen så måste betala hela kalaset själv.. :( Han på verkstaden är i vilket fall snäll för det tar flera dagar att fixa skadan men jag får ta bilen hem varje dag och sedan lämna den igen (vilket innebär att han får tvätta och styra på nytt varje dag) bara för att kunna ta mig hem och till jobbet. Detta tar mig lite extra tid så det passar sig bra att inte behöva gå till gymet då också. Han skulle sova lite nu på måndagsmorgonen så jag åker dit med bilen vid nio. ;)

Ha en fin måndag allihopa!

Kram C

8 kommentarer:

  1. Heja dig rekord med kanon tempo ju!!! Bra jobbat!
    Har smala, smala fötter lika svårt att hitta bra skor där tyvärr...

    SvaraRadera
  2. Jag älskar de skorna, synd att vi inte har samma stl.
    Hur lång är du? Du ser ut att vara lång, och jag tänkte fråga dig om du upplever de som negativt för farten att vara lånmg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var synd. :( Jag är 179 cm så jag är lång ja. :) Jag har då inte upplevt något positivt.. Eftersom jag är lång (dessutom styrketränat mycket och muskler väger mycket) så är jag ju ganska tung vilket inte är positivt om man ska vara snabb. Sen så tar man ju inte direkt längre kliv heller som folk verkar tro så där tjäna man inget heller.. Vindmotståndet blir ju dessutom värre ju större man är också.. Jag skulle inte haft något emot att vara ett huvud kortare kan vi väl säga! ;)

      Radera
  3. Tack! :D

    Jo, kan tänka mig det.. De skulle finnas modeller för alla helt enkelt. :(

    SvaraRadera
  4. Tung?? du ser knappast ut att vara tung, och så mycket muskler hoppas jag inte du har hahaha :) jag är 1,73 väger 63-64 kilo ganska bitig med muskler. Och upplever också att jag kanske borde bli lite lättare. Men svårt när man inte har något fett att kuta bort. Hur gör man då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag ser inte så tung ut haha! Folk som gissar (män då kan tilläggas) brukar gissa på under 60 tom. ;) Men jag väger 68-69 kg.. Det tycker jag är lite mycket egentligen, skulle vilja ligga på närmre 65 än 70 men har precis om dig inget fett att ta av.. Ditt och mitt BMI (som inte säger ett skit när man är vältränad men ändå) är typ exakt lika så vi är väl i samma sits du och jag. Även om folk säger att benstommen inte skiljer sig så mycket mellan individer så tror jag visst att vissa i grunden är tyngre än andra.. Min sambo är t ex lätt fast han ser tung ut.. Tyvärr är den enda lösningen för oss att antingen acceptera vår vikt eller ligga på underskott och ge upp muskelmassa.. Jag har väl mer eller mindre kommit underfund med att det första alternativet är det bästa. Man vill ju inte se ut som en lång benget heller liksom. ;)

      Radera
  5. nä hellre lite söligare än lång och benig. :)) men jag ska jobba på att bli snabb på den vikt jag har. kram / Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. De ska jag också! Fast jag tränar för mycket så det hindrar min utveckling får jag höra.. Men då får det gå långsammare, man ska ha kul också! :) Kram

      Radera