- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

onsdag 10 oktober 2012

Fartlek med den sedvanliga "tisdagsformen"

Gomorron allihopa!

Ja, nu har jag börjat kalla min kassa form på tisdagar för "tisdagsformen" eftersom det aldrig slår fel det där. ;) Blev ett löppass sen igår och jag bestämde mig för att köra de roliga fartleksintervallerna igen, 5 x 30/20/10 (30 sek jogg/ 20 sek tusingfart/ 10 sek spurt) med 2 min joggvila, fast endast 3 omgångar.

Började med att värma upp 2,6 km innan jag satte igång. Benen kändes tunga redan på uppjoggen men jag var knappast förvånad och bestämde mig för att göra det bästa av situationen. :)

Första omgången gick bra men till andra så var vaderna sådär jobbigt stumma igen.. Gick ändå hyfsat och jag körde igenom andra och tredje omgången i ok-tempo. Kände mig tröttare efter dessa tre omgångar än efter de fyra jag körda förra gången (då på en torsdag) men tror att det beror på att det var just tisdag (eller så är jag helt enkelt i sämre form nu..).

Block 1- 5 x 3/20/10 (inkl 2 min joggvila): 1,52 km, snittempo 4:36 min/km
Block 2- 5 x 30/20/10 (inkl 2 min joggvila): 1,50 km, snittempo 4:40 min/km
Block 3- 5 x 30/20/10: 1,14 km, snittempo 4:23 min/km

Efter avslutat fartlekspass så var det dags att jogga hemmåt. Var långt hemifrån även denna gång (kan jag se en trend??) så det fick bli en längre nerjogg4,2 km innan jag var hemma. Detta gjorde i och för sig inget för vadernas skull för det tog ca 2,5 km innan stumheten började släppa.. Dock så var det för långt för mina stackars fingrar som jag frös så sjukt mycket om! Jag hade vantar på mig men de var tydligen alldeles för tunna.. Tog en bra stund i duschen när jag kom hem innan jag började få tillbaka känseln i dem. ;)

Imorse var det bara 2 (!!!) grader när jag och Lilleman gav oss ut på vår morgonrunda. Jag var dock välutrustad med underställ och tjock tröja samt jacka och tjocka vantar. Detta gick bra fram tills slutet av rundan då jag även frös rejält trots alla kläder.. Verkar som det blir rejält kallare i luften runt 5 på morgonen.. För jag rör mig ju i högt tempo hela tiden så borde inte bara börja frysa sådär helt plötsligt. :( Hur ska jag klara mig i vinter!? Måste införskaffa ull-vantar känner jag (brukar ha tre par på mig när det är riktigt kallt vanligtvis).. :(

I eftermiddag är det träningsvil och jag och Peter har bokat in en mys-kväll men kebab och en bra film. Lördagsfeeling mitt i veckan kan man väl säga. Det ser jag fram emot! :)

Hoppas ni får en fin onsdag! :)

Kram C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar