- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

måndag 22 oktober 2012

Det finns inget dåligt väder, bara dålig karaktär

Gomorron allihopa!

Så var det måndag igen. Tänk vad helgerna går fort, hinnerknappat tagga ner innan det är dags att sätta fart igen. :(

I lördags så var det inget viadre väder.. Redan när jag gick upp så regnade det rejält och det blev en blöt morgonprommis med Lilleman på 5 km. Efter frukosten så lade vi oss en sväng för att låta maten smälta innan det var dags för dagens långpass.

Om möjligt så regnade det ännu mer när jag gick upp andra gången.. :( Jag ska inte ljuga, motivationen tröt en del när jag tittade ut och såg att himlens gråa färg visade klart och tydligen att det skulle var så här hela dagen.. Men det finns inget dåligt väder, bara dålig karaktär och det har jag inte så självklart gav jag mig ut ändå.


När jag började springa så märkte jag att det inte bara regnade utan var sjukt hög luftfuktighet i hela luften som bestod av små, små vattendroppar. Det tog minsann inte många minuter innan jag var helt dyngsur. Första hade jag tänkt att springa upp till spåret och sedan köra en terrängmil och hem igen. Men med tanke på hur blött och skitigt det tordes vara i spåret (och jag inte hade terrängskorna på) så valde jag när jag kom dit att fortsätta och springa i kvarter som jag aldrig varit i tidigare. Det gick uppåt och uppåt och uppåt, sen gick det lite nedför för att sedan gå uppåt igen. Borde det inte vara 50/50?? Till slut så kom jag ut på en fin grusväg som gick längs strömmen som jag följde in till mitt gamla univeristet. Där vek jag av och fortsatte längs strömmen tillbaka igen för att så småningom åter springa mot stan och hemåt. Blev en fin runda runt hela Norrköping. :) De sista kilometrarna hem hade jag dock ganska ont i musklerna för jag var så genomsur och kall.. Det räckte inte att jag sprang längre för att hålla värmen. Väl hemma hos mina föräldrar igen så hade jag sprungit 24,14 km med ett snittempo5:28 min/km. Benen var pigga hela vägen tills jag blev för kall, tog det dock lugnt hela vägen. :)

Efter en låång varm dusch och lite lunch så åkte jag och Lilleman hemåt. Väl hemma vilade vi en stund, , städade, promenerade och sedan myste framför TV.n tills ögonen talade om att det var dags att sova. Peter kom hem sent från sin fisketävling efter middag och prisutdelning. De kom faktiskt 3:a på fisketävlingen denna gång, så kul för dem! :D

Söndagen började med en 11,5 km morgonprommis med Lilleman innan det var dags att börja tvätta och sedan veckohandla. Blev en hel del hemarbete gjort under denna söndagen (och även ett prehabpass för min del, välbehövligt efter 3 veckors vila ;) och dagen avslutades sedan med en bra film. Skönt att Peter är hemma igen, inte van att vara utan honom så länge, haha. ;)

Imorse var det dags för ett löppass igen. Benen var rejält ömma efter gårdagens prehab. Kankse inte var så smart att göra denna på eftermiddagen för benen hann knappt vila upp sig ens lite innan det var dags för dem att jobba igen.. Började i alla fall med 4,4 km morgonjogg med Leon. Idag tränade vi på det där med att springa tillsammans. Leon kör ju gärna intervaller där han kan stå och lukta en kvart och sedan får springa som en idiot långt för att komma ifatt.. Inte optimalt.. Så idag så fick han bara stanna och kissa/bajsa och så fort han var klar så kallade jag in honom (då fick han bara en kort bit att springa ifatt efter varje kisspaus). Jag måste bli bättre på att träna på detta med honom när vi springer ihop. Tanken är att jag och han ska springa en längre bit på måndagar ihop nu under vinterhalvåret så jag slipper att springa hem och lämna honom. Då gäller det att han sparar lite på energin. :)


Efter jag lämnat av en förskämt pigg hund (:)) hemma så gav jag mig ut en sväng ensam. Benen var rejält ömma och det värkte varenda steg. Träningsvärken hade liksom inte hunnit komma utan de var bara sjukt slitna. De fick gå i ett skönt tempo hela vägen och totalt blev rundan 8,34 km och snittempot 5:21 min/km.

Nu sitter jag på jobbet och känner att det kommer bli jobbigt att gå i trappor idag.. Träningsvärken börjar nu komma och jag har redan nu svårt att sätta mig på toaletten.. Förväntar mig att det kommer förvärras rejält under dagen. Nu får jag igen för att jag skitigt i prehaben i 3 veckor, haha. ;)

I eftermiddag väntar gymet igen, hoppas på bra styrka idag. Ha en fin måndag! :)

Kram C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar