- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

fredag 5 oktober 2012

Gårdagens tröskelpass och äntligen fredag!!

Gomorron allihopa!

Så skönt med fredag igen! Denna vecka har gått riktigt fort och jag är på kanon-humör idag. :D

Gårdagens löppass gick riktigt bra faktiskt. Bestämde mig precis innan jag gav mig ut för att springa lite tröskel i form av 4 x 2 km i 4:40-tempo med 1 km joggvila mellan. Gav mig ut och joggade upp 2 km innan det var dags att sätta igång. Första km kändes ganska tung och benen var allt lite slitna efter tisdagens skit-intervaller. Detta släppte dock till andra kilometern och det började flyta på. Resterande block gick bra även de och jag höll ett något sanbbare tempo än planerat hela vägen, särksilt på det sista blocket då det tydligen gick undan lite. ;) Vid det laget så var mina fingrar (hade ju gklömt vantar..) som blåskiftande isbitar med reumatism så det kan bero på det. ;)

Kändes bra och lätt hela vägen (om man räknar bort första km i block 1) och jag kände mig lätt i kroppen. Kändes som jag sprang lätt och snyggt (kändes alltså, har ju inte en aning om hur jag såg ut, haha! ;)) och hade ett bra "schvung" i steget hela tiden. Avslutade passet med 2,34 km nerjogg. Totalt blev passet 15,34 km och snittempot 5:02 min/km.

Gårdagens pass (klicka för större)

Denna typ av intervall/tröskel-pass passar mina vader mycket bättre än kortare snabbare intervaller.. För det första så är jag inte speciellt snabb utan uthållig och föredrar att springa i ett tempo där jag känner att jag kan behålla steg och lätthet hela intervallerna. Detta klarar vaderna hela vägen i lägre tempon (typ ner till 4:25-4:30 kankse!?) men högre så börjar de stummna till och gör det svårt att få ett lätt och mjukt flyt i löpningen. Visst ska jag inte säga att det är på det här sättet alla gånger för ofta klarar de av att hålla sig i schack även i snabbare tempo men oftast falerar det i slutet av intervallen tyvärr.. :( Vaderna mår även bra av joggvilan i dessa pass. Ståvila mjukar inte upp dem mellan varven alls och joggvilan får dem att återhämta sig ordentligt till nästan intervall. Jag föredrar alltså dessa kvalitétspass och tycker dessutom de är sjukt roliga. Rör mig hellre hela passet än står still en minut då och då. :)

Igår kväll var Peter iväg på killmiddag så jag och Leon var ensamna hemma. Efter kvällsprommis och vadmassage så kollade vi Tv en stund. Rätt skönt att ha PF ibland måste jag säga, vi fick stänga av TV:n när vi var trötta och kunde somna direkt. Leon fick ligga i sängen (får han vanligtvis också men brukar bli för varm fort när Peter också ligger där) och blev kvar där ändå tills husse kom hem. Snuttten ville inte lämna bort sin plats när Peter kom. Jag vaknade av att Peter försökte få ner Leon från sängen, haha! Leon bara flyttade sig och gjorde sig så tung så tung. Han tyckte väl att "har du inte kommit hem försen nu så får du faktiskt ta soffan". Till slut fick Peter lyfta ner honom, haha. ;)

Mys att ha matte för sig själv :)

Imorse var jag pigga när klockan ringde och det var inte svårt att komma upp och ut på morgonprommisen idag. Blev den vanliga rundan på 11,5 km och benen kändes pigga. :)

I eftermiddag så är det dags för veckohandling och vila upp kroppen lite grann. Planerna för morgondagen är oklara men jag antar att det blir en långpanna som vanligt. :)

Ha en fin fredag! :(

Kram C

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. He he! De var rätt roligt att lyssna på när peter kämpade med honom inatt kan jag lova. Skön är han Lilleman. ;)

      Radera