- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

söndag 14 oktober 2012

Nytt PB på halvmara trots rejäla magsmärtor..

Gomorron allihopa!

Igår sprang jag årets sista lopp (tror jag)! Har inte berättat om det för jag har inte alls känt mig laddad i veckan. Som ni vet så har formen varit kass och jag förväntade mig inget alls av det här loppet.. Jag var om jag ska va ärlig inte ens sugen på att springa.. Dock hade jag bestämt med min plastpappa att vi skulle åka tillsammans dit och han tyckte det skulle bli skoj. Hade inte mage och säga hur jag kände så bestämde mig för att åka och göra det bästa av det hela. :)

Loppet hette Å-stadsloppet och gick i Örebro. Jag hade bestämt mig för att köra halvmaradistansen som även är min favoritdistans. :) Uppvärmningen gick bra och jag kände mig ok i benen.

Starten var gemensam för de som sprang milen och de som sprang halvmara. Banorna skulle sedan följas åt de första kilometrarna. Det var sjukt trångt vid start, inga startgrupper och eftersom alla startade samma tid (chipet reggade bara målgång) så ville alla stå först i ledet. Jag hade tur och hamnade långt fram men det gick ändå i snigelfart när startskottet gick. Väl ute på "fri" mark kunde jag löpa på i mitt eget tempo och benen kändes pigga. Bitvis så var det trångt med många löpare på gångvägar de första 7 km v men helt ok ändå.

Vid 7:e km drack jag mitt första glas sportdryck. Vid 8:e km började magen bubbla.. Jag blev lite orolig men hoppades ändå att det var falskt alarm. Tyvärr var det inte de.. Vid 9:e km fick jag ordentliga magsmärtor och behövde verkligen få gå på toa, ett klockrent fall av löparmage kan vi väl säga.. Som ni vet blir det rätt akut. Jag fortsatte springa trots att det gjorde ont och letade efter ställen att vika av och sätta mig på. Det var folk överallt och det var helt omöjligt att hitta någonstans. :( Jag sprang resterande del av loppet med de här smärtorna. Kroppen ville "tömma" men jag höll (såklart) igen vilket resulterade i ännu värre smärtor. Jag letade hela tiden panikartat efter någon stans att vika av men det var tvärkört! Bitvis högg det så illa i magen så jag höll på att falla ihop! Trodde jag skulle (ursäkta språket) skita på mig hela vägen. Jag sprang så fort jag kunde med magsmärtorna och mådde verkligen skit! När det bara var en kilometer kvar försökte jag öka så mycket jag kunde och sprang mer mot toaletten än målet. Sprang om en himla massa män (det var mycket fler män som sprang halvmaran än kvinnor) men hade svårt att glädjas åt det då! Målet var inne på arenan och jag spurtade den sista biten (tror jag sprang om 5 män bara här, en tog jag på en sekund innan mål). Väl i mål fortsatte jag och fick syn på Åke! Enda tanken i mitt huvud var toalett (!!!) och jag började stortjuta när jag såg honom! Berättade hur allt låg till och han hjälpte mig fort till en toalett!

Jag gick i mål på 1:40:26 vilket är nytt PB med 1 minut och 34 sekunder sedan halvmaran i sthlm för en månad sen. Jag kom på 22:e plats av 116 damer. Jag är jättenöjd med tiden även om jag tror att jag denna dag hade kunnat göra ännu bättre om jag bara fått vara frisk i magen. Vissa kilometrar gick långsamt på slutet eftersom jag hade så ont så jag knappt kom framåt. :(


Loppet med km-tider, syns tydligt vilka km jag mådde som sämst.. Sträckan stämmer inte riktigt eftersom målet var inomhus och där tappade Garmin satellitmottagningen..

Fick ingen medalj på detta lopp utan en t-tröja från Newline istället. Inte mig emot egentligen men färgen var väl lite och ta i..

Spygrön??

Målet för nästa år är satt, sub 1:40 är de som gäller då! De ska jag bara fixa! :)

Väl hemma på kvällen så blev det pizza med mina två hjärtan och sedan (godaste) Marabou vit och en film till efterrätt. :)

Imorse blev det 11,5 km morgonprommis med en glad och pigg Lilleman i regn. Benen var oförskämt pigga och jag blev sugen på att springa igen. :) Ska dock vila upp mig idag, det har kroppen förtjänat efter igår. :)

Ha en fin söndag allihopa! :)

Kram C

1 kommentar: