- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

måndag 24 september 2012

Långpass i spöregn och träningsvärk

Gomorron allihopa!

Så var helgen över och måndagen återigen här. De två lediga dagarna går så fasligt fort, känns som det var fredag igår. :(

I lördags morse så spöregnade det när jag gick upp.. Bara att ta på sig regnkläderna och knalla en liten runda på 5 km med Lilleman. Efter prommisen blev det städ och frukost innan det var dags att sätta sig i bilen och åka till skogen för ett terränglångpass. Det regnade fortfarande (och hade gjort det ett dygn nu..) men det skulle minsann inte får stoppa mig! Jag hade bestämt mig för att springa Bjärka-rundan som jag sprang för ett tag sedan och gav mig iväg. Det var rejält lerigt och blött i skogen vilket gjorde det ganska svårt att ta sig fram på vissa partier. Fick slita lite extra och var på väg att drutta omkull x antal ggr. ;) Vissa partier hade blivit totalt sönderkörda av traktorer och en bit hade de tom huggit ner en massa träd (även de med markeringar) som låg över hela vägen och det var knappt jag kunde gå ens för att ta mig fram där.. Eftersom det inte fanns några markeringar kvar så hade det varit omöjligt att hitta rätt för någon som inte sprungit/gått sträckan tidigare.. Som tur var så hade jag ju det och lyckades navigera och kämpa mig igenom det hela tills jag kom ut på bra stig igen.

Jag var ganska trött i kroppen i lördags och det var ganska tungt bitvis, inte bara för att det var svårt att ta sig fram utan för att benen var tunga. Jag tog mig i vilket fall runt hela rundan som blev 30,2 km (snittempo 5:45 min/km) och när jag åter var vid bilen igen så var jag helt slut och dyngsur. Det bara rann om mig, haha! Fick sitta på en handduk med värmen på högsta i bilen hela vägen hem och frös fast det var som en bastu i bilen. :S

I söndags var det Leons 4-årsdag och vi började med den vanliga morgonprommisen på 11,5 km. Efter frukosten fick Leon efterrätt (det ska kännas att man fyller) och sedan blev det tvätt för min del hela förmiddagen. Innan lunch bestämde jag mig för att köra prehab för benen (det var ju två veckor sedan sist..) och så blev det. Eftermiddagen spenderade jag och Leon framför TV:n (husse jobbade) och myste. :) Vi tog även en sväng till djuraffären hela familjen när Peter kom hem för att Leon skulle få välja ut en födelsedagspresent. Han valde ett superstort märgben (det största såklart) som han sedan fick när vi kom hem.. De där benen är inget vidare att låta hunden äta inne för det blir rätt mycket städjobb men det är en av Leons favoriter och nu ville han ju ha det igår så det var bara att ställa upp. Köket såg ut som ett slagfält när han var klar men jäklar va nöjd han va, min lilla prins. :)

Födelsedagsbarnet, trött efter allt märgbensätande. :)

Imorse var det dags att ge sig ut och springa lite igen. Träningsvärken var dock inte att leka med.. Inte ett endaste ställe på benen var skonat efter prehaben igår.. Även rumpan var stel och öm, länge sedan jag hade så här mycket värk nu.. Började i vilket fall med 4,4 km morgonjogg med Leon för att värma upp lite i 5:35-tempo. Träningsvärken släppte inte. Efter detta lämnade jag av honom och bytte skor för att sedan ge mig ut igen ensam. Fortfarande stel och öm i benen. Hade liksom ingen kraft alls i dem.. :( Lät dem gå i det tempo de ville och för varje steg tänkte jag att det som inte dödar härdar.. Blev 9 km i snittempo 5:09 min/km. Det var 9 onda kilometer ska jag meddela, från början till slut.. :(

Nu ska benen i vilket fall få vila upp sig. Trött som vanligt idag men det är bara att köra på här på jobbet så gott det går. I eftermiddag så är tanken att jag ska köra axlar, bröst och triceps på gymet igen. Hoppas jag tar mig dit. ;)

Hoppas ni får en bra dag!

Kram C

4 kommentarer:

  1. Vilket pass du fick till i lördags, trots vädret.
    Grattis i efterskott till finaste Leon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, fast jag njöt inte direkt kan jag väl erkänna. ;) Leon tackar för grattis. .)

      Radera
  2. Grattis lilla fina Leo! Du är lika fjompig med din Leo som jag är med mina små odjur! Tur att man inte är ensam:) Lika duktig med träningen som vanligt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. He he, jo de är jag allt.. Brukar få höra det rätt ofta. ;) Men han är ju mitt lilla hjärta så det är klart man blir lite töntig. ;)

      Tack! :D

      Radera