- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

fredag 28 september 2012

Roliga intervaller

Gomorron allihopa!

Igår efter jobbet så blev det ett löppass för mig. Jag bestämde mig för att köra samma pass som klubben skulle göra fast ute på gångvägar och direkt efter jobbet i dagsljus istället. Dagens pass var 4 x (5 x 70s-20s-10s) med 2 min joggvila mellan blocken. Tanken var då 30 sekunder jogg, 20 sekunder i tusingtempo och till sist 10 sekunder spurt för att sedan börja om igen.

Jag började med 2,1 km uppjogg (snittempo 5:18 min/km) för att sedan sätta igång med fartleken. Första blocket kändes bra även om det var svårt att veta vilket tempo man faktiskt sprang i när intervallerna var så korta.. Jag körde på känn och det var roligt hela vägen. Tiden gick så fasligt fort så det kändes liksom aldrig speciellt jobbigt. Eller nu ljög jag.. De uppförsbackar som kom under rundan dök ju självklart upp lägligt till 20s-10s-intervallerna och det är rätt tungt att först springa fort uppför och sedan fortsätta mer uppför med en spurt- Hej mjölksyra! ;) Varje block gick lite fortare än föregående vilket är precis enligt plan och jag är nöjd. :)

Block 1; 7 min (inkl 2 min joggvila): 1,49 km, snittempo 4:42 min/km.
Block 2; 7 min (inkl 2 min joggvila): 1,50 km, snittempo 4:40 min/km
Block 3; 7 min (inkl 2 min joggvila): 1,51 km, snittempo 4:38 min/km
Block 4; 5 min: 1,16 km, snittempo 4:21 min/km

Totalt 26 min och 5,66 löpta km.

Efter avslutat pass var jag fortfarande oförskämt pigg i benen och pinnade på rätt bra under nerjoggen. Fick hejda mig själv flera gånger och påminna mig om att det faktiskt var en nerjogg och inget vanligt distans. ;) Tog ett extra lång nerjogg dock, både för att jag var pigg och för att vaderna var rejält stumma efter intervallerna (som de alltid blir när jag springer lite fort :(). Totalt blev den 5,1 km och snittempo 5:23 min/km.

Igår kväll så var det dags för veckomassagen av vaderna igen. De gjorde mindre ont än förra veckan cilket jag tolkar som att de är mindre slitna denna. :) Det gör alltid ont men känns samtidigt väldigt skönt efteråt då de bir så underbart avlappnade efter en omgång. :)

Imorse vaknade jag innan klockan ringde (för att jag var rädd att försova mig igen kanske?) och kom upp i god tid. :) Blev den avnliga 11,5 km rundan med Lilleman.

I eftermiddag är det träningsvila och storhanling. Ha en fin fredag allihopa! :)

Kramar C

2 kommentarer:

  1. Vilket superbra tips för intervallträning.
    Tusen tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jättekul och sen kändes de aldrig som det blev så jobbigt eftersom intervallerna var så korta. :) Prova! :)

      Radera