- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

tisdag 28 februari 2012

Alternativt benpass och pigga ben på bandet

Gomorron allihop! :)

Nu har jag nyss kommit till jobbet och byggarbetarna borrar för fullt här. Hoppas jag slipper undan en ganagande huvudvärk. Hur som haver så är det inget vidare sätta att börja sin arbetsdag på. :(

Gårdagens benpass gick bra men fick bli ett alternativt upplägg då alla ställen att köra knäböj på var upptagna. Vi har en benpressmaskin på gymet som är lite speciell och som jag alltid varit lite rädd att lägga mig i då man faktiskt ligger ner och skulle vikterna släppa så blir platt men bena intryckta i magen som en liten låda. ;) Eftersom jag ville träna rumpan ordentligt så fick det ändå bli denna benpress. Min sambo var med och övervakade. ;) Körde i vilket fall en 8 set i denna och det tog fint på rumpan, framsidan och baksidan. :) Sket i utfallen eftersom jag körde så många set i benpressen, vet ju hur lätt jag får träningsvärk. Istället så blev det sittande legcurl för baksida lår, benspark för framsida och en massa set tåhävningar för vaderna. Kör alltid mina tåhävningar utan viktpåslag eftersom jag inte vill bygga mer vader utan endast underhållsträna dem för löpningens skull. :)


Efter benpasset så staplade jag in till cardiorummet och tog på mig mina älskade Tarther för en liten återhämtningjogg på löpbandet. Oj vad lätt det gick! Hade jag verkligen inte förväntat mig efter all löpning i helgen och ett precis avslutat benpass. :) Körde 5 km med 1 % lutning (för att kompensera vindmotstånd etc som man har utomhus) och det gick som en dans. Ville bara öka farten hela tiden och springa fort men vet att det inte är bra efter gårdagens hårda intervallpass. Så jag tog det lugnt och joggade även om joggen var snabbare än vanligtvis. ;)

Imorse när jag och Lilleman gick upp hade det regnat en massa under natten. Det var riktigt blött ute men plusgrader så jag ska inte gnälla. :) Blev 11,5 km i ett ordentligt tempo, pigga ben även idag. :) Känner att jag är lite bortskämd med detta just nu. ;)

Vid elva ska jag åka tillbaka till min hemstad för ett möte på Länsstyrelsen i jobbet. Kommer att äta lite lunch hemma och sedan spendera eftermiddagen där. Har jag tur så slutar mötet lite tidigare så jag hinner hem och koppla av en stund innan kvällens bröst- och bicepspass. Vi får se helt enkelt! :)

Ha en en dag! :)

Kram C

2 kommentarer:

  1. Imponerande ben pass, tycker nog att det är det tråkigaste att träna MEN så välbehövligt....
    Härligt med pigga ben trots all löpning, precis som det ska vara!

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig! Det är absolut det tråkigaste att träna.. Men det är viktigt att bygga upp musklerna när man springer mycket som mest verkar nedbrytande. Muskler skyddar ju även leder och ligamnet genom att man kan bära upp sig bättre när man springer så det är bara att köra om man vill hålla sig hel. Sen får man en finare rumpa av benträning också. ;)

    SvaraRadera