- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

fredag 22 oktober 2010

Min träningshistoria

Under min uppväxt så var jag aldrig typen som gillade att röra på mig. Gympan i skolan präglades av många lektioner av "jag har glömt ombyteskläder" eller "jag mår inte bra idag".

När jag var 18 år så blev jag vän med en kille som tävlade i bodybuildning. Jag, precis som många andra, ville gå ner i vikt för att jag kände mig "tjock". Min killkompis sa till mig att jag skulle börja gå promenader på morgonen för att bränna fett och detta började jag med ganska direkt. Mina promenader ledde till viktnedgång men detta gick jag senare upp igen då jag inte skötte min kost alls. Jag har pendlat en hel del i vikt genom mitt liv även om folk i min omgivning nog aldrig uppfattat mig som speciell överviktig. Jag har varit ganska bra på att dölja det fett jag hade antar jag. ;)

Mitt intresse för träning väcktes ganska sent, för ca 3 år sedan. Jag började för att gå ner i vikt och blev tipsad om et gym av en vän på mitt dåvarande jobb. Av henne fick jag fribiljetter under en hel månads tid. Jag började med att gå på gruppträningspass, el jympa. Jag minns hur svårt jag hade att hänge med och hur mycket jag skämdes över hur illa jag gjorde alla rörelser. Stod alltid längst bak i mina stora t-tröjor. På gymet så kände jag mig alltid välkommen vilket gjorde att jag kom igen och igen. Till slut så lärde jag mig rörelserna och upptäckte hur kul det var att träna i grupp! sakta men säkert blev min kondition mycket bra och jag började köra gärnet på passen. Jag fortsatte med att endast köra jympapass tills för ca ett år sedan då jag även började spinna. Vid det här laget så hade jag gått ner en hel del i vikt.

Min sambo började att gnälla om att mina armar var så smala och att jag var så svag (vilket jag helt klart var). Detta ledde till att jag så smått började lägga till ett styrketräningspass innan spinningen som jag vanligtvis kör på lördagsmornar. Här körde jag alltid igenom överkroppen.

I maj så börjde jag träna mer och mer styrketräning och det var så roligt att se resultat. Jag kunde verkligen se hur min kropp förändrades och märkte en markant skillnad i styrka. Detta ledde till en förändring av mitt träningschema till i huvudsak styrketräning och konditionsträning på löpband och crosstrainers. Jag körde på hela sommaren med uppdelning av kroppen på fyra pass. Jag kör fortfarande fyra pass styrka i veckan med efterföljande konditionspass på 20 min. Utöver detta så kör jag två 70 minuters spinningpass varav ett är direkt efter ett av mina styrkepass och istället för min 20 minutare på löpbandet eller crosstrainern. Så min vecka på gymet består alltså av träning 5 dagar och 6 pass på dessa. Efter sommaren och en semestervecka med bara "skitmat" så har jag även börjat att tänka på kosten för att bygga muskler samt att bli av med överflödigt fett. Sen dess har jag gått ner fyra kg och ökat en del i styrka. Idag är jag i bättre form än någonsin tidigare och jag mår bättre också för den delen. :)

Min styrka delar jag in i bröst/biceps, triceps,axlar, rygg och sista passet ben. Mage lägger jag till dessa pass två gånger i veckan.

Jag går även fortfarande mina morgonpromenader med min hund (kallad Lilleman). Nu för tiden är dessa långa, vanligtvis 13 km. Detta kan låta långt men då får man tänka på att jag hållt på med dessa och ökat min gå-tid i tio år nu. Lilleman är precis som jag en mycket aktiv individ så man kan säga att vi passar som hand i handske. Han behöver ordentligt med motion för att må bra precis som jag. :) Vi går i alla väder 7 dagar i veckan.

Det var lite om min träningshistoria, tillbaka till nuet. Fredagkväll och idol på tv:n, dags att slappa! :)

Kram C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar