- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

tisdag 3 april 2012

Jag är rädd för..

..motionsspår!! Eller inte just motionsspår egentligen utan underlaget.. Svampigt, alldeles för mjukt och skrämmande lätt att trampa snett på de stora jäkla träflisorna (eller bitarna för det är fasiken inte små!!) som de spider ut i spåren.. Det jag alltså på riktigt är rädd för är att stuka mig så illa som jag gjorde förra sommaren igen.. Det var ju i ett motionsspår och i sista nedförsbacken när jag var helt slut och släppte allt. Det bara knakade till när jag landade med hela min tyngd på vristen och där blev jag liggande i spåret tills min sambo kom ifatt och kunde hjälpa mig till bilen.. Vill verkligen inte vara med om detta igen och därför så har jag undvikit motionsspår sedan dess.. Visst har jag sprungit lite i dem på senaste igen men absolut inte fort för det vågar jag inte. Jag är också hela tiden rädd för att trampa snett så blicken är i marken heela tiden.. I nedförsbackarna så bromsar jag rejält för de är jag såklart mest rädd för. Även nedförsbackar på ren asfalt bromsar jag i nu för tiden.. Vågar helt enkelt inte släppa farten i dem längre, hellre en lite sämre tid en en ny stukning..


Usch! Jag blir livrädd när jag ser den här galningen! En stukning waiting to happen säger jag bara! :S

Nu ska man ju möta sina rädslor säger de så jag ska göra ett försök nu på torsdag. Då är första utomhusträningen med löparklubben jag pratat om och jag tänkte vara med och prova. Vi ska denna gång springa 5 x 1 km intervaller i ett kuperat motionsspår.. Fort i ett motionsspår med backar- det jag är allra mest rädd för! :( Som om inte det vore nog så har tränaren tipsat om att man ska springa fort fort i nedförsbackarna för att detta sparar in tid.. Jag kan verkligen inte göra detta men jag ska försöka släppa lite grann beroende på underlaget.. Ska vara försiktig och inte springa i samma tempo som jag gör när jag springer mina vanliga tusingar, tror det ger bra träning ändå. Om inte annat för psyket! ;)


Benpasset igår gick riktigt bra! Hade bra kontakt som vanligt och körde ett tufft intensivt pass. Även vaderna fick sig en omgång med ganska tungt viktmotstånd. :) Efter styrkan så blev det 5 km återhämtningsjogg på löpbandet innan jag traskade hemåt. Kändes riktigt bra igår och vaderna har varkligen varit ganska ok (mycket bättre än tidigare även om de inte är 100) sedan jag masserade dem i torsdags. :) Körde en ny massageomgång igår kväll innan jag lade mig och idag var de inte stumma alls. :) Träningsvärken har redan börjat komma i ben och rumpa så jag förväntar mig vissa svårigheter att sätta mig på toan i eftermiddag/kväll.. Ni vet när man måste hålla sig i tvättstället för att slippa släppa hela vikten från ståendes till toastolen när man ska sätta sig för att benen värker så! Ha ha! Så blir jag alltid dagen efter en benpass. ;)

Imorse blev det 11,5 km med Lilleman som vanligt. Lika kallt som vanligt på sistone och det ser inte ljusare ut för resten av veckan tyvärr.. I eftermiddag är det dags för bröst- och biceps på gymet igen. :)

Ha en fin dag allihop! :)

Kramar C

1 kommentar:

  1. Jag förstår inte heller varför de har preppat spåret med träflisor, dumt.

    SvaraRadera