- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

fredag 13 april 2012

Nytt PB på 5 km och en sträckning som grädde på moset..

Gomorron!

Det var riktigt varmt och skönt igår när jag kom hem. Bytte om direkt och gav mig iväg för att springa mitt snabbdistans. Började med 2,6 km uppjogg för att sedan sätta igång med mina snabba 5 km. Första km gick lugnt och fint i tänkt tempo. Efter denna km hände något och det gick fortare resterande del av snabbdistansen. Sista km gick i 4:16 tempo och det var verkligen inte vad jag hade planerat. Inte meningen att jag ska springa så fort på min tröskelträning.. Samtidigt så kändes det inte som jag gasade för fullt direkt heller utan sprang i ett bekvämt högt tempo. I slutet av sista km så kände jag att jag drog upp sträckningen i baksida lår från i söndags igen.. Det började göra rejält ont.. Kämpade ändå i mål hela sista km envis som jag är. Behöver nog inte säga att nerjoggen hem på 3,3 km var en riktig pina.. Aj aj, säger jag bara.. Så dum jag är, att jag aldrig lär mig! :( Resultatet av min snabbdistans blev i alla fall nytt utomhus PB på 5 km (har inget officiellt än eftersom jag aldrig sprungit något 5 km-lopp). Var väl inte riktigt tanken det heller, haha. ;) Lägger upp mina km-tider på snabbdistansen så kan ni se hur det ser ut.. Som sagt, jag började bra men verkar ha problem att hålla det tempot sedan.. Och nu får jag lida för det också. Skaderisken blir ju sjukt mycket högre ju fortare man springer.. :(

Snittempot blev 4:27 min/km, tänkt tempo var 4:37..

Resterande del av gårdagskvällen haltade jag runt och packade allt jag behöver för helgen.. Insåg att jag skulle få springa till bilen två varv nu på morgonen med saker för att allt skulle knappast gå att bära på en omgång, haha. ;) Många skor och stora burkar med protein och BCAA som jag inte kan gå hela helgen utan. ;) Blev klar med allt ganska lagom till läggdags så det var nog tur att jag inte gick på träningen igår.. Då hade jag kommit i säng väldigt sent.. Nästa vecka ska jag dock gå så länge jag är frisk i baksida lår..

Sov riktigt dåligt inatt.. Bara två timmars sömn innan jag vaknade och sedan kunde jag inte somna om på hela natten.. Var helt färdig när jag gick upp men det var bara att klä på sig och ge sig ut med Lilleman som vanligt. Kände av sträckningen ganska rejält i början men sedan blev det lite bättre när jag blev varm.. Kan dock fortfarane inte gå utan att känna av den så jag hoppas verkligen det lägger sig under dagen.. Annars kanske jag inte kan springa mitt långpass imorgon trots att det är långsam fart och liten belastning på baksidan i jämförelse med att springa fort.. Vi får se helt enkelt! Håll tummarna för mig!

Direkt efter jobbet åker jag som sagt till mina föräldrars hus för att stanna över helgen och vara barnvakt åt deras lilla cocker Dixie. En gammal tjej på 14 år, sötare "tant" får man leta efter! :) Min sambo och Leon kommer även efter jobbet och bor där med mig under helgen. Klarar mig inte utan dem såklart! :)

Dixie

Puss Leon! :)

Tack Dixie, jag gillar dig! :)

Ha en fin fredag allihopa! :)

Kramar C

2 kommentarer:

  1. Vilken bra tid på 5km! Jag har som mål att komma under 24min i år!

    Synd på sträckningen men hoppas du kan köra långpass ändå!

    Vilka fina hundar, själv har jag en liten papillon!

    SvaraRadera
  2. Tack! :) Men det var inte värt sträckningen.. Känner fortfarande av det så det får nog bli ett kortare lugnt pass imorn eller inget om det inte blir bättre, skit också! :(

    Javisst är de mysigt med hund! :) Vovvarna hälsar och tackar för komplimangen! :)

    SvaraRadera