- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

måndag 19 mars 2012

Snabba, pigga ben :)

Gomorron! :)

Redan måndag, vad helgerna går fort! :( Jag har haft en toppenhelg men mycket träning som vanligt. Hoppas er varit lika trevlig som min. :)

I lördags eftersmiddag så blev det ett pass rygg på gymet med B som var nere på besök. Jag hade laddat med mycket mat efter långpasset men kände mig ändå ganska sliten i kroppen. Sen hade jag ätit för mycket också så magen var öm om vi säger så.. Kämpade i alla fall på och lyckades få till ett helt ok ryggpass men en massa skitsnack med B (alltid lika trevligt, alldeles för sällan nu för tiden :(). Skulle ju kört mage också men det var inte att tänka på eftersom magen var svullen och gjorde ont.. Så jag hoppas över den i lördags.

Igår var det åter dags att gå upp tidigt för att hinna gå med Lilleman innan tvättstugan. Jag var pigg i benen så det blev en riktigt snabb prommis på 11,5 km. Väl hemma blev det tvätt och frukost samt ett litet vil innan det var dags för det sista snabbpasset innan tävlingen nästa lördag. Hade planerat att springa 5 km snabbdistans på samma ställe som jag körde intervallerna på förra söndagen. Det blev 2,6 km uppjogg och sedan satte jag igång. Gick lite fort i början och jag fick hejda mig, var ju inte menat att jag skulle springa skiten ur mig och inte orka hela sträckan precis. ;) Oj vad skönt det kändes! Sprang i ett högt men ändå bekvämt tempo och det kändes inte alls speciellt jobbigt, bara skönt. När jag sprungit mina 5 kmkändes det så bra så jag sprang en till och när den var över så var jag fortfarande på topp så det blev en avslutande 7:e km. Tiden var helt ok och till och med 4 sekunder i snitt mindre än vad jag hade planerat för detta pass. Kände mig inte alls speciellt trött efter snabbdistansen så nerjoggen kändes lätt även den. Fick hejda mig för benen ville bara pinna på även här. Nu är ju nerjoggen till för att hjälpa kroppen att renas ut slaggprodukter så det var bara att sänka tempot. Efter 3,19 km var jag hemma, pigg och glad. Vilket underbart snabbpass, tänk om alla var så här säger jag bara! ;) Totalt blev passet 12,8 km långt. :)

Förresten har jag bestämt mig för att springa loppet nästa helg i mina Cumulus istället för snabbskon Tarthern. Känner att jag inte hunnit springa in dem och vänja mig med dem ute tillräckligt än. Älskar ju mina Cumulus så det får bli dem som jag är van vid. De väger ju bra mycket mer, 340 g mot Tartherns 190 g men det får vara ändå. De sekunder jag skulle spara in är inte värt eventuell smärta eller kramp i hålfoten, då kanske jag inte kan slutföra loppet alls..

Igår provade jag även mina nya tights (som jag köpte för ett tag sedan om ni minns??), det är ett par 2XU kompressionstights. Det bästa med dessa tights var att de fanns i storlek Small Tall, kanon för mig som är lång och ofta har problem med att tightsen är för korta. Varför gör tillverkarna oftast tightsen kortare ju mindre storlek det är? Man blir inte  längre för att man är rundare eller är kortare för att man är smal. Snarare brukar det vara tvärtom, inte logiskt för fem öre det där! Tummen ner för alla tightstillverkare som inte fattar detta! :/ Så underbart sköna dessa tights var! Kändes som man sprang naken och de satt som ett smäck! Vanligtvis brukar mina tights åka ner när jag börjar springa och jag blir tvungen att dra åt snöret i midjan jättehårt, så var det verkligen inte med dessa! Som om inte det var nog så är de snygga också, gissa om jag är nöjd!! :)

Fina va?? Det var svårt att klä sig innan snabbpasset i söndags, 8 plusgrader men jag vet att jag samtidigt är rätt frusen.. Blev ett linne med en t-shirt över samt tunn löparjacka och dubbla vantar. Det var precis perfekt! Hade dock bara på migg ett par vantar under snabbdistansen men under upp- och nerjoggen behövdes det definitivt två par. :)

I eftermiddag så blir det ett pass bröst och biceps eftersom benpasset är inställt denna vecka. Kommer att köra enligt schemat jag visade i fredags denna vecka. Det blir mindre träning hela veckan och helledigt torsdag och fredag. :) På lördag gäller det, hoppas benen är på G då! :)

Kram C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar