- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

måndag 26 mars 2012

Taggad!

Gomorron på er! :)

Hoppas ni haft en bra helg och att ni alla mår bra! :) Jag gör det och har nu hunnit att tänka över mitt lopp och kommit fram till att jag inte ska vara missnöjd. Det var rätt bra gjort och även om jag fortfarande undrar om jag inte kunnat pressa vaderna lite mer så är det skit samma. Jag ska vara nöjd över vad jag åstadkommit och att det faktiskt var en helt ok tid. Mitt första lopp och min första mil på tid någonsin och jag kom ju närmre 45 min än 50 och det är faktiskt bra. :) Jag är så sjukt taggad inför det som kommer framöver och alla nya lopp som väntar. Trodde aldrig att jag skulle tycka att det var så roligt att springa en tävling men jag är glad att jag gjorde det. :) Nu är det att återgå till hårdträningen som kommer se ut ungefär som tidigare men med en liten ökning av mina långpass inför nästa lopp som är en halvmara. Kanske kommer bli lite färre snabbpass eftersom fokus ligger på uthållighet nu. I månad kvar, ser fram emot det massor. :)


Lägger upp mina km-tider från min Garmin från lördagens lopp, det går tydligt att se vart jag hade mest ont i mina vader.. Annars så sprang jag relativt jämt hela loppet. :)

Enligt min klocka så hade jag ett snitttempo på 4:33 min/km och om man räknar detta på 1 mil så hade min sluttid blivit 45:30 istället. Hade varit roligare va! ;) Förresten hade nästan alla fått exakt samma sträcka på sina klockor under detta lopp, 10,26 km.

Igår morse vaknade jag upp irriterande fräsch (såklart) och jag började med att gå en morgonprommis med Lilleman. På benen kändes det inte som om jag sprang alls dagen innan och vaderna var ju självklart på topp (varför igår och inte i lördags!!??) så ganska snart bestämde jag mig för att ta en morgonlöprunda. Efter 5 km var jag och Lilleman hemma igen och jag bytte om och gav mig iväg. Jag var så sugen på att springa lite i skogen så det blev en sväng till backspåret (som jag sprang ganska mycket förr). Det är strax över 4 km dit och sedan är spåret 6,4 km långt med 9 riktigt tuffa uppförsbackar (och inte alls lika mycket nerför, spåret är helt sinnesjukt tungt). Det gick riktigt bra och benen var med mig hela vägen runt och kändes till och med ännu piggare på vägen hem. Pressade mig inte men det gick ändå i ett ganska bra distanstempo ändå eftersom benen var så pigga. Totalt blev gårdagens morgonpass 14,8 km och tiden helt ok. :)

Igår eftermiddag hade jag tänkt att gå till gymet och köra rygg och mage men motivationen fanns inte riktigt där (kors i taket) så jag hoppade faktiskt över det. Jag ska inte ljuga och säga att jag tycker styrkan är lika rolig som löpningen just nu för det gör jag inte. Det är så oerhört skönt att träna ute så här års så det är kanske inte så konstigt. Kommer dock fortsätta i samma anda eftersom jag vil ha en stark kropp och jag tror att det bara är bra för min löpning. :) Kommer att lägga till lite tung vadträning när jag kör ben framöver för att försöka komma till bukt med mina problem där. Hoppas att det hjälper! :)

I eftermiddag väntar benträning på gymet, eftersom jag inte körde förra veckan så antar jag att träningsvärken efter detta pass blir total. ;)

Kram C

2 kommentarer:

  1. Rolig kroppen är, men jag tycker absolut att du ska vara otroligt nöjd med din prestation i lördags.

    SvaraRadera
  2. Viist är den! Jo men jag är nöjd, jag är bara så självkritisk.. Måste jobba på det där! :)

    SvaraRadera