- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

lördag 17 mars 2012

Trött i början, pigg i slutet!

Hej alla glada! :)

Då var det lördag igen och de flesta av oss är lediga, i alla fall jag. :) Började denna lördag som alla andra dagar med en morgonprommis med Lilleman. Blev 5 km idag eftersom det även är min långpassdag. :)

När jag började springa imorse var jag allt annat än pigg i benen.. Oj va tunga de kändes. "Det släpper nog efter första kilometern" tänkte jag. Men inte, det kändes lika illa kilometer två och tre. Nu blir jag lite smått irriterad för jag ville verkligen inte avbryta (envis som jag är) och stannade till för att stretcha ut vaderna lite. Det kändes liksom som musklerna var för korta. Det hjälpte faktiskt och efter detta kändes vaderna bra mycket piggare. Tyvärr var det fortfarande tungt.. Inte förrän efter ca 7 km kändes passet som vanligt och sedan blev det bara lättare och lättare. Kan se på km-tiderna att det bara gick fortare och fortare medan det bara kändes lättare och lättare efter 10 km sträcket. :) Ibland är inte saker och ting logiska helt enkelt men det känns skönt nu i efterhand eftersom passet ändå slutade bra. :) Idag blev passet 18,13 km, tyckte det räckte med tanke på morgondagens snabbdistans. Förhoppningsvis är jag piggare igen då från start. :)

Nästa fredag ska jag fylla på med extra energi på kvällen samt sova ut på lördag morgon för jag tycker mig se ett mönster i att jag ofta är tung och slö i benen i början av lördagspassen. Är ju inget vidare om de ska va så på tävlingen direkt. Behöver verkligen vara på topp från start om jag ska få en ok tid. Hoppas det hjälper mot mina bens lördagsstrejkar och att det är slut med dem nu. ;)

Bjuder på dagsformen som vanligt, lördagar och söndagar är ju ända dagarna när man har tid med sånt tjafs. ;) Ser väl inte annorlunda ut från förra veckan trots 7 hekto plus, det visar väl hur lite vågen egentligen betyder för det.. Tyvärr kan man inte säga det samma om löpningen, där räknas allt plus som negativt. :( Ha en underbar lördag fina ni! :)

4 kommentarer:

  1. Hej! Hittat till din blogg och måste säga tack för härlig inspiration! Försöker lära mig kombinera löpträning med styrketräning och gruppträningstimmar där jag själv är instruktör - vilket inte går så bra - men jag tror precis jag hittat inspiration på vägen!
    Tack!
    Ha en fin söndag!
    MVH
    Linn

    SvaraRadera
  2. Nej du, logik och löpning går inte alltid hand i hand! :-)

    SvaraRadera
  3. Ibland är det bra att vara envis!

    SvaraRadera
  4. Linn- Tack, va gullig du är! Det är verkligen en konst att hinna träna allt man vill men jag tror kroppen mår så mycket bättre av variation! :) Nu har du tre olika tuffa varianter att kombinera och det är ju en del.. Tänk på vilka muskelgrupper du tränar på dina gruppass och se till att du inte tränar dem själv i nära anslutning till dessa så borde det gå bra. :)Lycka till! :)

    Västgötskan- Nej, det har man allt fått upptäcka den hårda vägen, haha! ;)

    Anna- Visst är det! Man kommer långt på viljan! :)

    SvaraRadera