- Confessions of a trainaholic

- Confessions of a trainaholic

fredag 13 januari 2012

Time to get serious

Japp, nu är det dags att börja träna lite seriösare om jag ska kunna nå mina löpträningsmål för året. Har hittat ett träningsprogram som jag ska försöka följa så gott jag kan (hinner) framöver. Tyvärr är detta inte riktigt upplagt för någon som tränar så pass mycket annat som jag gör så jag kommer nog inte hinna med alla passen i veckan som schemat vill.. Dock så ska jag försöka trycka in kvalitétspassen i vilket fall. Sen kommer jag även lägga in ett långpass varje vecka. Enligt schemat så är det inte långpass varje vecka men eftersom schemat är utformat för milen så är det ju inte så konstigt.. Jag tränar ju både för milen och en halvmara så jag behöver nog ett långpass i veckan tror jag.. Eller minst varannan..

Nästa vecka är det enligt schemat 4 pass;

2 Distans
1 Intervall
1 Tröskel/snabbdistans

Jag modiferar detta och ska försöka hinna med;

1 tröskel/snabbdistans
1 Intervall
1 Långpass
1 Distans


Foto: Colourbox

Vi får se hur det går. Inte lätt att hinna med fyra löppass (och göra bra ifrån sig samtidigt som man ska köra 4 stenhårda styrkepass och gå åtskilliga långpromenader med hunden varje vecka.. Meeen, jag är ju vanligtvis rätt extrem så jag ska försöka.

Att springa långt är nog inte problemet för mig så viktigast är de kvalitétspass som gör mig (förhoppningsvis) snabbare. Sen är mina första tävling milen så långpassen kanske inte heller ligger på priolistan riktigt än. Dock tycker jag det är så underbart skönt och lite mys ska man väl ha också eller? ;)

Jag kommer att försöka bygga upp mina intervaller och tröskel/snabbdistanssom schemat lägger upp de (eller det, ibland är det bara ett "snabbpass") varje vecka, förhopppningsvis gör det mig en aning snabbare till den 24:e mars då första startskottet går. :)

Kramar C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar